رشد ۱۲۳۰ درصدی ارزش صف‌های خرید بازار سهام

رشد ۱۲۳۰ درصدی ارزش صف‌های خرید بازار سهام
امروز شرکت‌های حقوقی و بازارگردانان با روسای سازمان بورس جلسه‌ای برگزار کردند که نتیجه آن رشد ۱۲۳۰درصدی ارزش صف‌های خرید بورس بود.
کد خبر : ۱۵۶۶۷۰

به گزارش ایبنا، تقاضای ابتدایی امروز تا انتهای معاملات ادامه یافت و شاخص‌های بورسی مثبت، بسته شدند.

امروز جلسه‌ای میان روسای سازمان بورس با شرکت‌های حقوقی برگزار شد که به نظر می‌رسد رشد بورس نتیجه همین جلسه بوده است. شرکت‌های بازارگردان طی روز‌های گذشته و امروز نباید در بخش فروش تعهدات خود را ایفا می‌کردند.

طبق اخبار منتشر شده امروز ۴۰۰ میلیارد تومان پول صندوق توسعه ملی نیز به بورس تزریق شده است. نزدیک شدن شاخص کل بورس به کف ۱۴۰۲ پس از پایان معاملات روز شنبه و صحبت از حمایت در محدوده ۱۹۳۰ و ۱۹۲۰ و کف‌سازی در این سطح، به فعالان بازار این آرامش را داده که بازار آرام آرام شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. در چنین شرایطی است که جو عمومی حاکم بر بازار ارز نیز امید به بهبود وضعیت برخی صنایع را موقتا پررنگ کرده است.

* افزایش ریسک سیتماتیک عامل ریزش روز گذشته بورس

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند امروز بورس گفت: «جلسه امروز روسای سازمان بورس با شرکت‌های حقوقی و بازارگردان‌ها توانست روند حمایت از بورس را فعال‌تر کند».

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با کاهش تنش‌ها در غره، نرخ دلار نیز کاهش یافته و به نظر می‌رسد که بورس نیز می‌تواند به روند متعادل خود بازگردد.

وی افزود: پس شکسته شدن مرز دو میلیونی شاخص کل در معاملات دیروز شنبه، بازار امروز تا حدودی با افزایش تقاضا روبه‌رو شد. شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز امروز با استقبال خریداران همراه شدند که از دلایل آن می‌توان به توجه معامله‌گران به گزارش‌های ماهانه ارسالی از سوی این شرکت‌ها اشاره کرد.

آرمند تاکید کرد: عامل سقوط بزرگ بازار را تداوم و افزایش آتش جنگ در غرب خاورمیانه بود. می‌توان ریزش بورس را واکنش به افزایش ریسک‌های سیستماتیک دانست.

* سبزپوشی یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس ۱۰ هزار و ۹۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۶۱ هزار و ۳۱۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۵۲ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۵ هزار و ۸۳۳ واحد در رقم ۶۵۹ هزار و ۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۸۹ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۷ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۵۷۹ واحد به سطح ۱۱۶ هزار و ۱۷۹ واحد رسید.

* کاهش شدید خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نهمین روز متوالی منفی شد و ۲۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو) و فملی (ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، خودرو، بانک‌ها و فلزات اساسی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های بوعلی (پتروشیمی بوعلی)، فسبزوار (پارس فولاد سبزوار) و کی بی سی (شرکت کی بی سی) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۸ هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۴۸ میلیارد تومان بود که ۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان رسید.

* رشد ۱۲۳۰ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۴۷۰ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۳۲۹ نماد بوده است. یعنی ۵۸ درصد نماد‌ها سبز پوش بودند.

در جریان معاملات روز یکشنبه، ۶۱ نماد صف خرید داشتند و ۸۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۲۳۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۶۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۳ درصدی به ۶۶۲ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۵.۱ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۵ میلیون رسید.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر