08 آبان 1402 - 12:43
ایبنا بررسی کرد؛

بازگشت نرخ دلار به روند نزولی تکرار شد/ دژاوو در بازار ارز

بازگشت نرخ دلار به روند نزولی تکرار شد  دژاوو در بازار ارز
نرخ غیررسمی دلار با روند کاهشی دوباره وارد کانال ۵۱ هزار تومانی شد و نوسان کوتاه مدت برای خریداران دلار به یک دژاوو تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۵۶۶۹۹

به گزارش خبرنگار ایبنا، بازار ارز غیررسمی که پس از آغاز جنگ در سرزمین فلسطین اشغالی با نوسانات رو به رو شده بود، پس از کاهش هیجانات مجدد به روند نزولی خود ادامه داد.

 

با حمله طوفان‌الاقصی در ۱۵ مهرماه امسال نرخ دلار بازار غیررسمی از کانال ۴۹ هزار تومانی پیش از جنگ، در مدت بسیار کوتاهی به بالای ۵۲ هزار تومان جهش کرد.

 

البته از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید کردند که نوسان نرخ ارز در ایران به هیچ وجه با شاخص‌های اقتصادی سازگار نیست و نرخ‌ها دوباره روند نزولی را در پیش می‌گیرند. کارشناسان دلیل محکمی برای این تحلیل خود آورده بودند و آن هم اینکه با آزادسازی منابع ارزی دست بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز باز بوده و به راحتی می‌تواند نوسانات هیجانی را مدیریت کند.

 

پس از چند روز از این اتفاق مشخص شد که تحلیل زودگذر بودن نوسانات بازار ارز درست بوده و نرخ دلار دوباره مسیر کاهشی را در پیش گرفت و به کانال ۴۹ هزار تومانی برگشت.

 

دومین نوسان نرخ ارز پس از جنگ فلسطین نیز هیجانی بود

 

اما اعلام آغاز حمله زمینی رژیم اشغالگر صیهونیستی به غزه در دوم آبان ماه و گمانه‌زنی‌ها از گسترش جنگ، مجددا موجب نوسانات کوتاه‌مدت بازار ارز شد.

 

نوسان کوتاه مدت نرخ ارز و بازگشت دوباره نرخ‌ها به روند نزولی پس از خبر آغاز حمله زمینی نیز نشان می‌دهد که افزایش نرخ‌ها تنها ناشی از هیجانات بوده است.

 

نرخ دلار غیررسمی در کف کانال ۵۱

 

نرخ دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در طول ۲۴ ساعت از کانال ۵۰ هزار تومان به کانال ۵۲ هزار تومانی رسید و پس از مدت کوتاهی از ششم آبان‌ماه نرخ‌ها دوباره روند کاهشی را در پیش گرفت و اکنون در مرز بازگشت به کانال ۵۰ هزار تومان است.

 

البته نرخ دلار در بازار هرات به کانال ۵۰ هزار تومانی وارد شده است و با نرخ ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که نرخ دلار در بازار غیررسمی به زودی با ادامه روند کاهشی وارد کانال ۵۰ هزار تومانی می‌شود.

 

نرخ ارز غیررسمی تابع هیجانات و اخبار است

 

بررسی نوسانات نرخ دلار بازار غیررسمی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، نشان می‌دهد که نرخ‌ها در این بازار تابع اخبار جنگ شده است.

 

تبعیت نرخ ارز غیررسمی از اخبار زمانی رخ می‌دهد که دلالان بازار قصد سوءاستفاده از هیجانات را دارند تا در شرایط به وجود آمده بتوانند از افزایش و کاهش نرخ ارز، نوسان‌گیری کنند.

 

به همین دلیل در زمانی که یک خبر جدید به بازار می‌رسد در مدت بسیار کوتاهی به یکباره نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند تا خریداران هیجانی وارد بازار شوند و سپس دوباره نرخ‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

در سال‌های اخیر دلالان بازار ارز بار‌ها و بار‌ها با این تله سعی در نوسان‌گیری کرده‌اند؛ دلالانی که در گذشته با اختلاف نرخ دلار کارت ملی سود بادآورده به دست می‌آوردند، پس از الزام بانک مرکزی بر داشتن حساب ارزی، حال به نوسان‌گیری از هیجانات روی آورده‌اند.

 

تکرار نوسانات کوتاه مدت در بازار ارز غیررسمی به گونه‌ای بوده که این مسئله به یک دژاوو برای فعالان بازار ارز تبدیل شده است. (دژاوو: حالتی که در آن شخص احساس می‌کند، چیزی را که در حال رخ دادن است، قبلا تجربه کرده است)

 

 

بازگشت نرخ دلار به روند نزولی تکرار شد/ دژاوو در بازار ارز

 

 

درهرحال با اقدام به موقع بانک مرکزی و جلوگیری از نوسانات بیش از حد و کاذب، کوتاه‌مدت بودن نوسان نرخ ارز در زمان هیجانات به همه ثابت شده و کمتر کسی در نرخ‌های هیجانی و غیرمنطقی حاضر به خرید دلار است.

 

از طرفی نیز منابع ارزی قدرتمند بانک مرکزی حاکی از ثبات و آرامش نرخ ارز تا پایان امسال است و دلار و ارز دیگر مرجعی برای حفظ ارزش پول نیست؛ چرا که بانک مرکزی نشان داده که می‌تواند ارزش پول ملی را حفظ کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر