16 آبان 1402 - 15:46

توسعه همکاری‌های تجاری و صنعتی ایران و کوبا

توسعه همکاری‌های تجاری و صنعتی ایران و کوبا
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نمایشگاه بین‌المللی «هاوانا» (کوبا) حضور یافت.
کد خبر : ۱۵۷۰۰۶

به گزارش ایبنا از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با توجه به دعوت معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری کوبا از «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان برای حضور در سی و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هاوانا کوبا (FIHAV ۲۰۲۳)، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان نماینده وزیر، در این نمایشگاه حضور یافت.

وی، به همراه «احمد جوانمردی» مدیر توسعه بازار و امور بین الملل سازمان صنایع کوچک از پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بازدید به عمل آورد و ضمن معرفی مهمترین توانمندی‌های صنایع و شرکت‌های کوچک و متوسط کشورمان (SME)، زمینه ارتقای مراودات تجاری ایران با دیگر کشور‌ها را فراهم کرد.

در راستای اجرایی‌کردن سیاست دولت سیزدهم برای گسترش همکاری‌های تجاری و صنعتی با کشور‌های آمریکای لاتین و پیرو توافقات انجام شده در سفر اخیر رئیس جمهور به این منطقه، پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در سی و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هاوانا از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ آبان سال جاری در حال برگزاری است.

این نمایشگاه با حضور شرکت‌های خارجی از ۶۰ کشور جهان از جمله مکزیک، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، شیلی، برزیل، آمریکا، هندوستان، ارمنستان، اندونزی، امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، چین و ... در فضایی به وسعت حدود ۱۵ هزار متر مربع در گروه‌های کالایی و خدماتی نظیر تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، دارو و مواد اولیه تولید دارو، ماشین آلات و تجهیزات صنایع پتروشیمی، برق، صنایع و تجهیزات نفت و گاز، صنایع معدنی، تجهیزات مخابراتی، خدمات فنی و مهندسی، خودرو و قطعات، لوازم خانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده، ادوات کشاورزی و مواد غذایی، مصالح ساختمانی، تجهیزات و فناوری‌های حمل و نقل در حال برگزاری است.

کشورمان با سه غرفه بزرگ در این نمایشگاه حضور فعال دارد و تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود را در حوزه‌های مختلفی از جمله دارویی، بهداشتی، غذایی، شوینده و ... به نمایش گذاشته‌اند و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای ارتقای مراودات تجاری با کشور‌های مختلف وجود دارد.

از بخش‌های دیگر غرفه‌های ایرانی، ارائه توانمندی‌های کشورمان در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، زنجیره توزیع، ارائه ظرفیت‌ها و دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلول‌‎های خورشیدی و تولید برق سولار بوده که مذاکرات خوبی با فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها در این حوزه‌ها شده است.

همچنین رئیس جمهور کوبا از پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در سی و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هاوانای کوبا (FIHAV ۲۰۲۳) بازدید کرد و مورد استقبال معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت.

مقیمی در این بازدید، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود همکاری‌های صنعتی میان ایران و کوبا را تشریح کرد و ضمن معرفی شرکت‌های ایرانی حاضر در این نمایشگاه، رفع موانع و تسهیل حضور و فعالیت شرکت‌های توانمند ایرانی در کوبا را مورد تأکید قرار داد.

همچنین در نشستی با حضور معاون وزیر تجارت خارجی کوبا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا و تولیدکنندگان ایرانی در غرفه کشورمان، زمینه‌های همکاری در حوزه‌های تخصصی و نحوه این همکاری‌ها مورد بحث، بررسی، تبادل نظر و مورد تأکید قرار گرفت.

بازدید فعالان اقتصادی کوبایی از واحد‌های تولیدی کشورمان در راستای آشنایی آنان با توانمندی‌های تولیدکنندگان ایرانی، برگزاری نشست‌های تخصصی B ۲ B و ارتباط گیری کسب و کار‌های دو کشور در این نشست تخصصی مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین در جریان این بازدید، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان مقام مدعو ایرانی در افتتاحیه یکی از سالن‌های مختلف این نمایشگاه مربوط به یکی از مناطق ویژه اقتصادی کوبا حضور یافت.

مقیمی همچنین در دیدار با سفیر کشورمان در کوبا، جزئیات بیشتری درباره چگونگی همکاری‌های اقتصادی میان ایران و کوبا را مورد بررسی قرار داد و شرایط حضور شرکت‌های توانمند ایرانی در کوبا مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

نشست روز ملی ایران، نشست اتاق بازرگانی کوبا و دیدار با مقامات وزارت صنایع کوبا از برنامه‌های روز‌های آتی در این سفر خواهد بود که در این برنامه‌ها ضمن ارائه توانمندی‌ها، زمینه‌های ارتقای مراودات تجاری بیشتر دو کشور فراهم خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر