تجارت ترکیه با رژیم صهیونیستی به نصف رسیده است

تجارت ترکیه با رژیم صهیونیستی به نصف رسیده است
وزیر بازرگانی ترکیه می‌گوید که روابط تجاری کشورش با رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه به نصف کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۵۷۰۴۵

به گزارش ایبنا به نقل از الجزیره، «عمر پولات»، وزیر بازرگانی ترکیه دیروز سه شنبه خبر داد که تجارت بین رژیم صهیونیستی و ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر به نصف کاهش یافته است.

پولات در نشست خبری در جریان سفر رسمی به کویت گفت: از هفتم اکتبر، ما ملاحظه می‌کنیم که تجارت متقابل (بین ترکیه و اسرائیل) بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی تاکید کرد که این کاهش نتیجه «تقاضا و رویکرد تجار و مصرف‌کنندگان» است.

بر اساس گزارش وب‌سایت آمریکایی بلومبرگ، ترکیه اکتبر گذشته از تعلیق برنامه‌های همکاری با رژیم صهیونیستی در زمینه انرژی خبر داد.

این در حالی است که آنکارا قصد داشت در مورد طرح‌های همکاری با رژیم صهیونیستی برای اکتشاف مشترک انرژی در شرق مدیترانه و امکان توسعه طرح‌هایی برای صادرات گاز به اروپا از طریق ترکیه گفت‌وگو کند.

کارشناسان بر این باورند که تصمیم ترکیه برای تعلیق قراردادهای انتقال گاز به اسرائیل آسیب می‌زند، زیرا گزینه ترکیه برای صهیونیست‌ها، مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه است؛ ضمن اینکه موضع ترکیه حتی اگر برای این کشور ضرر اقتصادی داشته باشد، بیانگر همبستگی با فلسطین است.

وزارت امور خارجه ترکیه شنبه گذشته اعلام کرد که ترکیه شاکر اوزکار تورونلار، سفیر خود در سرزمین‌های اشغالی را به دلیل بحران انسانی در نوار غزه و تجاوزات مداوم اسرائیل به این منطقه برای رایزنی احضار کرده است.

تجارت روبه افزایش ترکیه با کویت

وزیر بازرگانی ترکیه همچنین گفت که مبادلات تجاری بین کشورش و کویت پس از رسیدن به ۶۸۰ میلیون دلار در ۱۰ ماهه نخست سال جاری همچنان در حال افزایش است.

وزیر ترکیه‌ای تاکید کرد که هدف آنها افزایش مبادلات تجاری بین ترکیه و کویت به سطوح بزرگ در مدت زمان کوتاه است.

وی با اشاره به اینکه ۴۲۷ شرکت کویتی در ترکیه تجارت و سرمایه گذاری می کنند، تاکید کرد: مجموع سرمایه گذاری آنها در زمینه های مختلف نزدیک به دو میلیارد دلار بوده است.

پولات همچنین اعلام کرد که شرکت هواپیماهای بدون سرنشین بایکار ترکیه مذاکرات موفقیت آمیزی را برای انعقاد قرارداد برای صادرات پهپادهای مسلح «Bayraktar TB۲»( بیرقدار تی بی ۲ )کویت به پایان رسانده است.

ارتش رژیم صهیونیستی از ۳۲ روز پیش نوار غزه را آماج حملات هوایی، دریایی و زمینی خود قرار داده که در نتیجه آن بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله چهار هزار و ۱۰۴ کودک و دو هزار و ۶۴۱ زن شهید و بیش از ۲۵ هزار نفر دیگر هم زخمی شدند. در همین حال در کرانه باختری نیز ۱۶۰ فلسطینی شهید و دو هزار و ۱۵۰ نفر هم زخمی شدند.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر