سقوط بی سابقه ین ژاپن در برابر دلار

سقوط بی سابقه ین ژاپن در برابر دلار
با گمانه‌زنی‌ها از داده های تورم ایالات متحده، ین به پایین‌ترین حد خود در یک سال اخیر رسید.
کد خبر : ۱۵۷۲۲۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از سایت اینوستینگ، روز دوشنبه ین ژاپن به پایین‌ترین سطح یک سال اخیر خود در برابر دلار رسید، در حالی که معامله‌گران منتظر مجموعه دیگری از داده‌های تورم ایالات متحده بودند که این هفته سرنخ‌های بیشتری در مورد سیاست کاهش فشار فدرال رزرو بر قیمت‌ها ارائه دهد. تمرکز بیشتر معامله گران بر شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده خواهد بود، قرار است روز سه شنبه در جلسه سیاست گذاری فدرال رزرو در ماه جاری این موضع تند سیاسی کاهش پیدا کند، اگرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته اشاره کرد که ممکن است نبرد با تورم هنوز به پایان نرسیده باشد.

مت سیمپسون، تحلیل گر ارشد بازار در سیتی ایندکس، گفت: این هفته علاوه بر داده‌ها، سخنرانان بیشتری از فدرال‌رزرو صف کشیده‌اند و احتمالاً امکان افزایش‌های بیشتر را، تکرار می‌کنند. حتی اگر با شاخص قیمت پایین‌تر پیش برویم، احتمال دارد که فدرال‌رزرو به عقب‌نشینی در برابر کاهش نرخ‌ها ادامه دهد، در حالی که با وجود تورم بالاتر از هدف حتی فکر کردن به کاهش نرخ‌ها به نفع آن‌ها نیست، چه رسد به ذکر آن. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزها، آخرین بار در سطح ۱۰۵.۸۰ ثابت بود. با این حال، فرصتی برای ین به وجود آمد که تحت فشار افزایش سود اوراق خزانه داری ایالات متحده و تداوم تقویت ارزش دلار قرار گرفته است. روز دوشنبه واحد پول ژاپن برای مدت کوتاهی به ۱۵۱.۷۸ ین در برابر دلار رسید که پایین‌ترین سطح یک سال اخیر است در حالی که آخرین بار روی ۱۵۱.۷۵ ایستاده بود.

تونی سایکامور، تحلیل گر بازار گفت که یکی از داده‌های اقتصادی ایالات متحده در این هفته، مطمئناً می‌تواند دلار/ین را به محدوده ۱۵۲ برساند. از طرف دیگر، احتمالا ادامه ریسک حمایتی‌تر خریداران را ترغیب می‌کند تا موقعیت‌های آزمایش معیار (بانک ژاپن) را اضافه کنند. در همین حال، داده‌های خارج از ژاپن در روز دوشنبه نشان داد که تورم عمده فروشی برای اولین بار طی ۱.۲ تا ۲ سال گذشته تا زیر ۱ درصد کاهش یافت، که نشان می‌دهد فشار‌های هزینه‌ای و افزایش قیمت‌ها حذف شده و حمایت کمی از ین صورت می‌گیرد. روند صعودی قیمت ها، بانک مرکزی ژاپن را وادار کرد تا پیش بینی‌های تورم خود را در جلسه سیاست پولی ماه اکتبر ارتقا دهد. در حالی که بازار‌ها هم به دنبال نشانه‌هایی بودند که ممکن است بانک به خروج از سیاست پولی بسیار سست خود نزدیک شود.

از سوی دیگر، داده‌های تولید ناخالص داخلی هفته گذشته نشان داد که رشد اقتصادی ناکام مانده است. پوند استرلینگ در برابر میانگین درآمد هفتگی بریتانیا در روز سه شنبه و شاخص CPI در روز چهارشنبه ثابت ماند و معادل ۱.۲۲۳۱ به ازای هر دلار ایستاد. ارزش یورو حدود ۱.۰۶۸۸ دلار در نوسان بود.

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر