26 آبان 1402 - 11:30
در گفت‌وگو با ایبنا عنوان شد؛

بانک مرکزی، نقش‌آفرین اصلی سیاست‌ تثبیت است/ نمره قبولی برای دیپلماسی سیاسی و اقتصادی

بانک مرکزی، نقش‌آفرین اصلی سیاست‌ تثبیت است  نمره قبولی برای دیپلماسی سیاسی و اقتصادی
یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی برای ارتقای سطح توان مدیریتی و نظارتی خود نیازمند قدرت اجرایی کافی و استقلال عمل است.
کد خبر : ۱۵۷۲۵۳

جلیل جلالی فر، کارشناس اقتصادی با تاکید بر افزایش اختیارات و استقلال عمل بانک مرکزی در اجرای سیاست‌های مختلف پولی و ارزی به خبرنگار ایبنا گفت: قطعا سیاست‌های تثبیت اقتصادی یکی از مهمترین مسایل کشور است که با توجه به عناصر سیاست‌های تثبیت، بانک مرکزی هم به عنوان نقش آفرین اصلی این موضوع در کشور در اجرای آن نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد. بدیهی است بانک مرکزی برای نقش آفرینی هر چه بهتر و بیشتر در سیاست‌های تثبیت، نیازمند برخورداری از اختیارت و استقلال عمل است که این توان مدیریتی و اجرایی نباید در طول برنامه‌ها دچار مشکل و یا کاسته شود.

وی با اشاره به لزوم افزایش اختیارات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین نهاد پولی و ارزی کشور وظایف بسیار مهم و سرنوشت سازی را بر عهده دارد که از آن جمله باید به نظارت بر نظام بانکی، حفظ پشتوانه ارزی و تعیین نرخ ارز اشاره کرد. در نتیجه بانک مرکزی برای ارتقای سطح توان مدیریتی و نظارتی خود نیازمند قدرت اجرایی و تصمیم گیری است تا در نهایت بتواند نقش خود را به بهترین شکل در روند سیاست‌های تثبیت اقتصادی ایفا کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون نرخ ارز در بازار رسمی و غیررسمی ثبات داشته و در برخی مواقع، نوسان اندکی را تجربه کرده، گفت: آرامش چند ماه اخیر از ابتدای سال تاکنون در بازار ارز با وجود برخی رویداد‌های داخلی و بین المللی، نشات گرفته از سیاست‌های درست و اصولی بانک مرکزی است. مطمئنا بانک مرکزی در بسیاری از موضوعات موضع گیری‌های خوبی داشته که توانسته نرخ ارز را در بازار مدیریت و کنترل کند. بی تردید تقویت تعاملات دولت و بانک مرکزی نیز می‌تواند روند کنونی بازار ارز را حفظ کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به روند امیدوارکننده دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت و بانک مرکزی و نقش آن در آرامش بازار ارز اظهار داشت: خوشبختانه دولت و بانک مرکزی توانسته اند در روند دیپلماسی منطقه‌ای و همکاری‌های بین المللی پولی بانکی و همچنین کاهش نیاز به دلار در مبادلات خارجی، گام‌های بسیار مثبتی بردارد و نمره قبولی بگیرد. در این خصوص باید به بهبود روابط با کشور‌های منطقه از جمله عربستان و همچنین حضور در پیمان‌های شانگهای، بریکس، اوراسیا و اکو اشاره کرد که این اتفاقات می‌تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد ایران داشته باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر