25 آبان 1402 - 09:41

رونق اقتصاد در مهر ۱۴۰۲ به روایت بنگاه‌ها

رونق اقتصاد در مهر ۱۴۰۲ به روایت بنگاه‌ها
نظرسنجی اتاق بازرگانی از صاحبان کسب و کار‌ها نشان می‌دهد ارزیابی بنگاه‌ها از وضعیت اقتصاد در مهر ماه نسبت به ماه قبل بهتر شده است.
کد خبر : ۱۵۷۳۴۲

به گزارش ایبنا، اتاق بازرگانی ایران به تازگی گزارش «طرح شاخص مدیران خرید- مهر ماه ۱۴۰۲» را منتشر کرد. این گزارش وضعیت رکود یا رونق اقتصاد کشور را بر اساس نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی ارزیابی می‌کند. در این نظرسنجی، فعالان اقتصادی ارزیابی خود از وضعیت شاخص‌های مختلف اقتصادی نظیر «مقدار تولید»، «میزان سفارش‌های خرید» و... را با ۳ عدد «۱۰۰» به معنای بهتر شدن وضعیت، «۵۰» به معنای بدون تغییر ماندن وضعیت و «صفر» به معنای بدتر شدن وضعیت، مشخص می‌کنند. در نهایت میانگین پاسخ به تمام شاخص‌ها، عدد نهایی از ارزیابی هر فعال اقتصادی به وضعیت کلی اقتصاد کشور از منظر رکود یا رونق را نشان می‌دهد.

میانگین عدد تمام فعالان، امتیاز شامخ (شاخص مدیران خرید) را شکل می‌دهد. اگر عدد شامخ بالاتر از ۵۰ باشد، نشان دهنده بهبود کلی وضعیت اقتصاد نسبت به ماه قبل و حرکت آن به سمت رونق است و در مقابل، شامخ کمتر از ۵۰ نشان دهنده ارزیابی منفی فعالان اقتصادی از وضعیت اقتصاد و میل کردن اقتصاد به رکود است.

گزارش جدید اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که در مهر ماه ۱۴۰۲ عدد شامخ ۵۴.۱۵ بوده که بهبود وضعیت اقتصادی نسبت به ماه گذشته از نظر فعالان اقتصادی را نشان می‌دهد. طبق گزارش اتاق بازرگانی ایران، از ۵ مولفه اصلی شامخص، سه مولفه امتیاز بالای ۵۰ کسب کرده و در وضعیت رونق ارزیابی شده است. همچنین از ۷ مولفه کمکی، ۶ مولفه امتیاز بالای ۵۰ کسب کرده و تنها یک مولفه امتیاز کمتر از ۵۰ داشته است.

بررسی گزارش اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد عمده مشکل بنگاه‌های اقتصادی، در سمت تامین بوده به طوری که «موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» و «میزان استخدام و به کار گیری نیروی انسانی» امتیاز کمتر از ۵۰ را به خود اختصاص داده و نشانگر وضعیت نامناسب بنگاه‌ها در این دو حوزه بوده است. در سمت عرضه بنگاه‌ها اما وضعیت مناسب بوده و تنها مولفه «میزان صادرات کالا یا خدمات» با کسب امتیاز ۴۹ نامناسب ارزیابی شده است.

نکته جالب در ارزیابی بنگاه‌ها از وضعیت اقتصادی، امیدواری آنها به تداوم رونق در ماه‌های آینده است. در همین رابطه، مولفه «انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده»، امتیاز ۶۵.۷۸ را به خود اختصاص داده است. امتیاز بالای این مولفه، نشانگر اطمینان نسبتا بالای بنگاه‌ها از تداوم رونق در آبان ماه را نشان می‌دهد.

 

رونق اقتصاد در مهر ۱۴۰۲ به روایت بنگاه‌ها

رونق اقتصاد در مهر ۱۴۰۲ به روایت بنگاه‌ها

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر