20 آذر 1402 - 15:08
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

تسهیل روابط بانکی ایران و عربستان چه اثرات مثبتی دارد؟

تسهیل روابط بانکی ایران و عربستان چه اثرات مثبتی دارد؟
رایزنی‌های ارزی ایران و عربستان در ایجاد و توسعه مناسبات ارزی و بانکی، تاثیر مهمی در دسترسی ایران به منابع ارزی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۷۴۶۶

حجت‌اله فرزانی؛ کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اهمیت گفت‌وگوی اخیر معاون ارزی بانک مرکزی ایران با همتای عربستانی و اثرات مثبت رایزنی‌های ارزی و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد: مذاکرات ارزی ایران و عربستان از این جنبه می‌تواند حائز اهمیت که در کاهش چالش‌های بین المللی و دیپلماتیک بسیار موثر خواهد بود.

 

وی در این باره توضیح داد و گفت: از این نظر رایزنی‌های ارزی بین دو کشور ایران و عربستان مهم است که در ایجاد و توسعه مناسبات ارزی و بانکی، دسترسی ایران را به منابع ارزی خارج از کشور تسهیل می‌کند.

 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از سوی دیگر می‌تواند در بحث مبادلات پولی بین ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف از جمله مناسبات پولی دو جانبه با ارز‌های ملی کمک کننده باشد؛ از این جنبه که ایران احتمالا در مقاطعی لازم دارد ارز‌های ملی را در عربستان مثلا برای موسم حج ابراهیمی هزینه کند. برهمین اساس بانک مرکزی تلاش می‌کند در این مراودات با توسعه روابط ارزی و دیپلماتیک این مهم را تسهیل کند.

 

فرزانی تصریح کرد: از سوی دیگر ممکن است موضوع جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه گذاری نیز در میان باشد؛ چرا که تسهیل روابط ایران و عربستان می‌تواند منجر به سرمایه گذاری عربستان در ایران شود. به‌ویژه اگر بحث تسهیل مبادلات تجاری و بانکی از طریق روابط کارگزاری بین ایران و عربستان حل و فصل شود.

 

وی اظهار کرد: در این صورت فرآیند جذب سرمایه از طریق سرمایه گذاران عربستانی فراهم می‌شود که به نفع اقتصاد ایران است و می‌تواند گمانه زنی‌هایی در این موضوع را دامن زند که لازم است جزئیات و مشروح مذاکرات آن نیز مشخص شود، بنابراین تسهیل روابط ارزی بین ایران و عربستان قطعا دربردارنده عواید و پیامد‌های مثبت اقتصادی خواهد بود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر