گسترش تجارت روسیه در قاره آسیا و آفریقا

گسترش تجارت روسیه در قاره آسیا و آفریقا
پس از اعمال تحریم‌های بلوک غرب، رویکرد مقامات مسکو به سمت متنوع‌سازی شرکای تجاری روسیه تمایل داشته است.
کد خبر : ۱۵۷۴۶۹

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره خدمات گمرکی فدرال روسیه، همزمان با کاهش روابط تجاری روسیه و اتحادیه اروپا، مشارکت‌های تجاری این کشور با قاره آسیا و آفریقا جهش داشته است.

 

با توجه به داده‌های منتشر شده در هفته جاری، صادرات روسیه در قاره آسیا و آفریقا افزایش قابل توجهی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. به صورت مشروح می‌توان ذکر کرد، در قاره آسیا صادرات روسیه با رشد ۱۰ درصدی مواجه شده که سطح تجارت را به ۲۲۶.۶ میلیارد دلار رسانده. این افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ و در ماه سپتامبر محاسبه شده است. در قاره آفریقا صادرات با ۵۰ درصد رشد، به سطح ۱۵.۶ میلیارد دلار افزایش یافته که نسبت به صادرات روسیه در سال گذشته ۵.۵ میلیارد دلار افزایش را ثبت کرده است.

 

همچنین لازم به ذکر است، همزمان واردات روسیه از دو قاره مذکور افزایش یافته است. بدین طریق که در قاره آسیا واردات با ۴۰ درصد رشد به سطح ۱۴۰ میلیارد دلار صعود کرده و در قاره آفریقا واردات با ۱۰ درصد افزایش به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

 

به طور کلی و به استناد داده‌های خدمات گمرکی روسیه، اکنون سهم قاره آسیا از تجارت خارجی این کشور به ۷۰ درصد رسیده است.

 

در مقابل، تجارت روسیه با اتحادیه اروپا به طور پیوسته در حال کاهش است. صادرات روسیه به قاره سبز در طول دوره یکساله منتهی به ماه سپتامبر کاهشی چشم‌گیری را تجربه کرد و از ۲۱۶.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، به ۶۵.۳ میلیارد دلار کاهش یافت. از سوی دیگر، واردات روسیه از اتحادیه اروپا با ۱۰ درصد کاهش به ۵۹.۲ میلیارد دلار افت کرد.

 

روسلان داویدوف (Ruslan Davydov)، رئیس اداره خدمات گمرکی فدرال روسیه، تصریح کرد: تحولات گسترده‌ای در تجارت خارجی روسیه از جانب تغییر گردش کالاها، سهم، وزن و طرف‌های تجاری صورت گرفته است. اگر در دوران قبل از بحران و پیش از شیوع کرونا، اتحادیه اروپا سهم ۵۰ درصدی را از تجارت در اختیار داشت، اکنون این سهم به ۱۶ درصد کاهش یافته است. وی در ادامه افزود: روابط تجاری روسیه با کشور‌های چین و هند به سرعت در حال رشد بوده، همچنین گردش مالی با کشور‌های آمریکای لاتین در حال گسترش است.

 

لازم به ذکر است، ارزش کل تجارت خارجی روسیه در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۳۰.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته کاهشی ۱۶ درصدی را تجربه کرده است. آمار‌های اداره خدمات گمرکی روسیه نشان داد، ارزش صادرات روسیه حدود ۳۰ درصد سقوط داشته که ارزش آن را به ۳۱۷ میلیارد دلار رسانده. این در حالی است که ارزش واردات تنها ۱۸ درصد کاهش داشته و به سطح ۲۱۳ میلیارد دلار افت کرده است. با این وجود مازاد تراز تجاری روسیه همچنان پایدار بوده و در سطح ۱۰۳.۶ میلیارد دلار قرار دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر