دلار؛ حربه اقتصادی آمریکا

دلار؛ حربه اقتصادی آمریکا
وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایالات‌متحده از دلار برای راه انداختن جنگ‌های تجاری در سراسر جهان استفاده می‌کند.
کد خبر : ۱۵۷۷۵۱

به گزارش ایبنا به نقل از بیزنس،سرگئی لاوروف در سخنرانی در مجمع بین‌المللی پریماکوف ریدینگ گفت که ایالات‌متحده و متحدانش در اتحادیه اروپا از طیف گسترده‌ای از ابزار‌های مهندسی ژئوپلیتیک استفاده می‌کنند که از جمله موارد دیگر آن راه انداختن جنگ‌های تجاری و اقتصادی است.

این دیپلمات روسی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سازمان تجارت جهانی، عمدتا برای حل و فصل اختلافات، توسط کشور‌های غربی مسدود شده و مبانی حقوقی اساسی روابط اقتصادی جهان مانند رقابت آزاد و مصونیت مالکیت از بین رفته است.

لاوروف تاکید کرد پول آمریکا مدت‌هاست به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌شود و اقدامات مخرب کشور‌های غربی نتیجه‌ای بر خلاف آنچه در نظر گرفته شده، داشته است.

این دیپلمات استدلال کرد که تحریم‌های تحت رهبری ایالات‌متحده با هدف منزوی کردن روسیه و فلج کردن اقتصاد آن در واقعیت، تقویت چند قطبی را در امور بین‌الملل تحریک کرده است.

به گفته لاوروف، آگاهی روزافزونی در جهان وجود دارد که هیچکس در مقابل اقدامات تهاجمی واشنگتن و بروکسل مصون نیست.

وی خاطرنشان کرد که اکنون نه تنها روسیه، بلکه بسیاری از کشور‌های دیگر به‌طور مداوم وابستگی خود به ارز‌های غربی را با تغییر به گزینه‌های جایگزین برای تسویه حساب‌های تجاری خارجی کاهش می‌دهند.

از سال گذشته پس از تحریم‌های مرتبط با اوکراین که باعث قطع روسیه از سیستم مالی غرب همچنین مسدود شدن ذخایر خارجی آن شد، گرایش جهانی به استفاده از ارز‌های ملی در تجارت به جای دلار آمریکا شتاب گرفته است.

لاوروف گفت: با شکل‌گیری چندقطبی، کشور‌های بیشتری روی ایجاد کریدور‌های حمل و نقل جدید و زنجیره تامین کار می‌کنند و در همین حال، مدل ناعادلانه و نامتوازن جهانی شدن منسوخ شده است.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر