16 آذر 1402 - 15:00
ایبنا گزارش می‌دهد؛

رقابت «دیجیتالی» در صنعت بانکداری/ خدمات بانکی برای مشتریان سفارشی‌سازی می‌شود

رقابت «دیجیتالی» در صنعت بانکداری  خدمات بانکی برای مشتریان سفارشی‌سازی می‌شود
بانکداری هوشمند جدیدترین انقلاب در صنعت بانکداری است که به دنبال تسهیل مدیریت تراکنش‌های مالی برای مشتریان است.
کد خبر : ۱۵۸۰۶۴

به گزارش خبرنگار ایبنا، فناوری بخش بزرگی از بانکداری محسوب می‌شود که با استفاده از داده‌ها و رابط‌های بانکی خدمات‌دهی به مشتریان را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر بانکداری هوشمند نیز شکل مدرنی از صنعت بانکداری است که با استفاده از فناوری، مدیریت بخش مالی را برای مشتریان آسان‌تر خواهد کرد.

 

یکپارچه‌سازی فناوری‌ها در بانکداری هوشمند طیف جدیدی از قابلیت‌ها را به نمایش گذاشته است که می‌توان از آن‌ها برای بهبود عملکرد استفاده کرد. بر اساس مطالعات مکنزی، تحول‌پذیرترین چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بانکداری پاسخگویی به نیاز‌های مشتریان، بهینه‌سازی هزینه‌ها، دیجیتالی‌سازی فرایندها، ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و توسعه سیستم‌های امنیتی قوی است. در این راستا، بانکداری هوشمند به اتخاذ استراتژی مشتری محوری می‌پردازد که بر پایه فناوری‌های نوین بنا شده است. 

 

به گفته کارشناسان این حوزه، در بانکداری هوشمند؛ مشتری به سوی بانک نمی‌رود، بلکه این بانک و موسسه مالی است که به سراغ مشتریان خواهد رفت. در این نوع بانکداری تلفن‌های همراه هوشمند به افراد می‌گویند که چگونه و از چه بانکی تسهیلات بگیرند یا در کجا سرمایه‌گذاری کنند؛ حتی هشدار‌های امنیتی و مشاوره سرمایه‌گذاری هم خواهند داد.

 

چندی پیش مقام معظم رهبری نیز به مقوله مهم هوش مصنوعی اشاره کردند و فرمودند: «در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزار‌های چهل سال قبل کار کرد باید ابزار‌ها متناسب با زمان باشند، اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست.» برهمین اساس نیز در بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک به عنوان متولی اصلی این حوزه برنامه و ماموریت‌های مهم توسعه‌ زیرساختی در راستای حرکت به سمت بانکداری هوشمند در دستور کار قرار دارد که پیشرفت خوبی هم حاصل شده است. 

 

مزیت مهم بنکداری هوشمند

 

علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: رقابت در حوزه اقتصاد دیجیتال بسیار سنگین، بی رحم و ترسناک خواهد بود، به عنوان نمونه بسیاری از افراد که «دستیار هوشمند» شرکت ملی انفورماتیک را می‌دیدند، اولین نکته‌ای که می‌گفتند این بود که بسیاری از افراد بی کار می‌شوند.

 

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک بیان داشت: اما واقعیت این است که افراد بیکار نمی‌شوند، اتفاقا شغل‌های تخصصی‌تر اهمیت پیدا می‌کنند و احتمالا برخی از کار‌های عمومی توسط این ربات‌ها انجام می‌شود، البته افرادی هستند که پیش بینی می‌کنند که ربات‌ها جای برخی از افراد را بگیرند.

 

ماهیار در پایان تاکید کرد: در بانکداری هوشمند می‌توان در شبکه بانکی خدمات مبتنی بر نیاز‌های مشتریان را سفارشی سازی کرد تا از این طریق ارزش افزوده ویژه و جدیدی ایجاد شود و امیدوار هستم که در همه محصولات بانک‌ها شاهد رونمایی از چنین طرح‌ها باشیم.

 

شرایط ورود به بانکداری هوشمند چیست؟

 

موضوع مهم دیگر در این حوزه، توسعه زیرساخت‌هاست که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. از سوی دیگر باید به سمت بانکداری یکپارچه برویم تا سرویس‌های حاکمیتی و بانکی و بین بانکی با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند. 

 

در همین زمینه، فرهاد اینالویی، معاون سابق فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: توجه به هوش مصنوعی در دو سال اخیر بسیار زیاد شده است و عموم جامعه نسبت به هوش مصنوعی حساس شده اند، در این میان نظام بانکی کشور نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد.

 

این کارشناس فناوری اطلاعات بیان داشت: وقتی از بانکداری دیجیتال صحبت می‌کنیم باید به دو موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم، نخست زیرساخت داده‌ای که از جنس کلان‌داده است و دوم ابزار‌های هوش مصنوعی که برای تحلیل کلان‌داده‌ها استفاده می‌شود.

 

اینالویی ابراز داشت: یکی از سوالاتی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا زیرساخت‌های کلان‌داده‌ای ما در حال حاضر پتانسیل اینکه وارد بانکداری هوشمند شویم را دارد یا خیر؟

 

این فعال و کارشناس فناوری اطلاعات عنوان کرد: به نظر بنده قبل از اینکه به بانکداری هوشمند وارد شویم، باید وضعیت حاکمیت داده را در کشور مشخص کنیم و بعد از تحقق یافتن این موضوع پلتفرم‌ها را بسازیم تا بین پلتفرم‌های مختلف، داده‌ها را جابه جا و با یکدیگر مرتبط کنیم. در این شرایط می‌توانیم از ابزار‌های هوش مصنوعی برای توسعه خدمات بانکداری هوشمند استفاده کنیم و به عنوان نمونه از بازاریابی توسعه محصول برای کمک به تصمیم‌گیری مشتریان در بانکداری هوشمند استفاده کنیم.

 

اینالویی در پایان تاکید کرد: بعد از اینکه زیرساخت داده آماده شود با ابزار‌های هوش مصنوعی می‌توانیم در این حوزه‌ها ورود کنیم و آن موقع است که می‌توانیم بگوییم بانکداری را یک قدم به سمت جلو پیش برده‌ایم.


بانک مرکزی به دنبال دیجیتالی سازی فعالیت‌های بانکی

 

علیرضا پور ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیز در همین باره به خبرنگار ایبنا گفت: امروزه در سطح دنیا اقتصاد دیجیتال رو به رشد است و تمام فعالیت‌هایی که در گذشته به صورت سنتی انجام می‌شد، امروز به صورت اقتصاد دیجیتال تعریف شده است.

 

پور ابراهیمی بیان داشت: نکته مهم این است که بسیاری از فعالیت‌های نو پدید که در شرایط سنتی باقی ماندنی نبود، در اقتصاد دیجیتال در حال دگرگونی است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد عنوان کرد: این موضوع شرایطی را فراهم می‌کند که هرچه قدر افراد هوشمندانه‌تر در این بستر فعالیت کنند، بهره بیشتری دریافت خواهند کرد.

 

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر بانکداری دیجیتال تقویت نشود، هیچ فعالیت اقتصادی قابل انجام نخواهد بود، تصریح کرد: بانک مرکزی در حال تلاش برای دیجیتالی‌سازی فعالیت‌های بانکداری است و بسیاری از بانک‌ها نیز در این زمینه پیش رو هستند.

 

وی در پایان تاکید کرد: باید عقب ماندگی در حوزه اقتصاد دیجیتال را جبران کنیم و در همین راستا به یکپارچگی و هماهنگی بیشتری نیاز داریم. ما خوش بین هستیم که به زودی در حوزه اقتصاد دیجیتال موفقیت‌هایی به دست خواهیم آورد.

 

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر