مودیز چشم‌انداز اعتباری چین را کاهش داد

مودیز چشم‌انداز اعتباری چین را کاهش داد
دولت چین اعلام کرده است که تصمیم مودیز مبنی بر کاهش رتبه اعتباری این کشور، غیرقابل پذیرش است.
کد خبر : ۱۵۸۰۶۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، دیروز سه‌شنبه، مودیز انتظارات خود را برای رتبه اعتباری چین از پایدار به منفی کاهش داد و این در حالی است که چین از این تصمیم ناامید شده است.

این آژانس رتبه‌بندی اعتباری در بیانیه‌ای به کاهش رشد اقتصادی چین در میان مدت و خطرات ناشی از کاهش بخش املاک و مستغلات بزرگ این کشور اشاره کرد.

مودیز اعلام کرد که این کاهش رتبه شواهد فزاینده‌ای را نشان می‌دهد که مقامات چینی نیاز به حمایت مالی از دولت‌های محلی و شرکت‌های دولتی بدهکار دارند و همچنین خطرات گسترده‌ای برای قدرت مالی، اقتصادی و نهادی چین ایجاد می‌کند.

مودیز رتبه بلندمدت چین را در مورد ارز‌های داخلی و خارجی در سطح A۱ تایید کرد و گفت که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۴ درصد و در دوره ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به طور متوسط به ۳.۸ درصد کاهش یابد.

وزارت دارایی چین نیز به نوبه خود در واکنش به این تصمیم «ناامیدی» خود را ابراز کرد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که پکن توانایی مقابله با خطرات و چالش‌ها را دارد.

بر اساس آنچه که توسط آژانس چینی شین هوا گزارش شده است، یکی از مقامات این وزارتخانه نگرانی‌های مودیز در مورد چشم انداز رشد و پایداری مالی چین را «غیر قابل پذیرش» دانست.

این مقام رسمی گفت که امسال اولین سالی است که اقتصاد چین از تبعات همه گیری کووید-۱۹ بهبود یافته است.


وی افزود: کشور در برابر ریسک‌ها و چالش‌های خارجی و داخلی ایستادگی کرد که منجر به افزایش سالانه ۵.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی در سه فصل نخست امسال شد.

این مقام مسئول گفت: پیش‌بینی‌های اخیر چند نهاد بین‌المللی از جمله بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه همگی نشان می‌دهند که چین می‌تواند در سال جاری به هدف رشد حدود ۵ درصدی دست یابد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر