23 آذر 1402 - 11:58
مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد؛

تامین مالی ۹۸ درصد پروژه‌های نهضت ملی از سوی بانک مسکن/ ضرورت افزایش سرمایه با تقویت منابع مالی

تامین مالی ۹۸ درصد پروژه‌های نهضت ملی از سوی بانک مسکن  ضرورت افزایش سرمایه با تقویت منابع مالی
مدیرعامل بانک مسکن گفت: ۹۵ تا ۹۸ درصد و در برخی استان‌ها ۱۰۰ درصد از هر پروژه مسکونی از سوی بانک مسکن تامین مالی شده است.
کد خبر : ۱۵۸۲۸۶

به گزارس خبرنگار ایبنا؛ سید عباس حسینی؛ مدیرعامل بانک مسکن در مراسم نهضت ملی مسکن در حضور سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهور، با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا س گفت: بانک مسکن عهده دار مهمترین تعهد دولت سیزدهم است.

وی افزود: سه تکلیف مهم بر دوش بانک مسکن قرار گرفته است. اولین تکلیف، حجت شرعی است که رهبری برای حل مشکل مسکن مردم بر دوش ما گذاشته‌اند. دومین تکلیف، قانون نهضت ملی مسکن است و سومین تکلیف هم شعار دولت بود که مهمترین دغدغه مردم را مورد توجه قرار داده است.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به تکمیل پروزه سبحان قرچک که با حمایت این بانک به بهره‌برداری رسید، یادآور شد: این پروژه ۲۰ سال عقب افتاده بود و رییس جمهور دستور پیگیری آن را دادند. البته دستور رئیس جمهور برای مقاوم سازی ۶ بلوک بود، اما هدف ما تکمیل همه ۱۳۰۰ واحد قرار گرفت.

حسینی ادامه داد: در کنار موضوع کیفیت، زمان برای ما بسیار ارزشمند است و به همین علت کاری که بر اساس برآورد‌ها باید بین یک تا یکسال و نیم انجام می‌شد در کمتر از یک سال انجام شد. بر این اساس، بانک مسکن نشان داد می‌تواند در کار‌هایی که غیرممکن به نظر می‌رسد ورود کند.

وی با اشاره به اینکه نهضت ملی مسکن، وظیفه قانونی و دستور رئیس جمهور است افزود: ۹۵ تا ۹۸ درصد و در برخی استان‌ها ۱۰۰ درصد از هر پروژه مسکونی که تا امروز در سراسر کشور افتتاح شده از سوی بانک مسکن تامین مالی شده است. همچنین سهم بانک مسکن از تأمین مالی پروژ‌های آتی بیش از ۵۰ درصد خواهد بود.

مدیرعامل بانک مسکن خاطر‌نشان کرد: تا کنون قرارداد مربوط به ۳۱۰ هزار واحد در سراسر کشور بسته شده و واحد‌ها مشخص شده و بر اساس پیشرفت کار، تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد: حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر دیگر در شرف انجام کار‌های مسکن خود هستند.

حسینی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۰ همت در این دو سال از منابع بانک مسکن برای نهصت ملی پرداخت شده یادآور شد: برای مسکن مهر در طول ۸ سال ۵۲ همت از خط اعتباری بانک مرکزی پرداخت شد که تأمین مالی ۷۰ همتی اخیر بیانگر افزایش ۱۴۰ درصدی و آن هم از محل منابع بانک مسکن است و این در حالی است که بانک مسکن فقط ۴ درصد سپرده‌های شبکه بانکی را دارد.

وی ادامه داد: این ۳۱۰ هزار واحد نزدیک به ۱۲۰ همت بار مالی دارد که با افزایش سقف وام مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان به ۱۷۰ همت افزایش می‌یابد و از این میزان تا کنون ۷۰ همت پرداخت شده است.

بانک مسکن پرچمدار شعار مسکن دولت است

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه تحقق هر دو بخش شعار سال یعنی مهار تورم و رسد تولید با ساخت مسکن قابل انجام است، توضیح داد: پروژه‌های بانک مسکن در سراسر کشور در حال گسترده است. با رونق مسکن هم رشد اقتصادی ایجاد می‌شود و هم این رشد به طور گسترده در سراسر کشور توزیع می‌شود.

حسینی افزود: ۳۰ تا ۳۵ درصد از تورم هزینه‌های خانوار ناشی از قیمت مسکن و اجاره‌بها است پس شعار کنترل تورم نیز از مسیر ساخت مسکن می‌گذرد.

ضرورت افزایش سرمایه

مدیرعامل بانک مسکن درباره ضرورت افزایش سرمایه این بانک هم تأکیدکرد: در جلسه شورای عالی مسکن با دستور رئیس جمهور، وزارت اقتصاد و راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بانک مرکزی مکلف شدند از افزایش سرمایه بانک مسکن حمایت شود. بر این اساس باید کمک کرد که این افزایش سرمایه در سال آینده انجام شود تا بتوانیم تعداد بیشتری از پروژه‌ها را تامین مالی کنیم.

 

سایر بانک‌ها به تأمین مالی مسکن کمک کنند

سید محمد حسینی، معاون رئیس جمهور نیز در این برنامه با سپاسگذاری از دست‌اندرکاران ساخت و تأمین مالی مسکن گفت: در اصل ۳۱ قانون اساسی تاکید شده که داشتن مسکن مناسب حق هر فرد ایرانی است و این وظیفه ما است بویژه برای طبقات اقتصادی ضعیف‌تر این امکان را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اصل ۱۰ قانون اساسی نیز به موضوع خانواده پرداخته که باید برنامه‌ریزی‌ها در راستای تسهیل تشکیل خانواده باشد که یکی از دغدغه‌های جوانان، تهیه مسکن است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ افزود: رئیس جمهور به سرعت پیگیر اجرای اسن قانون شد و تا پایان دولت باید به سمت هدفگذاری دولت حرکت کنیم. البته این کار سخت است، اما پروژه‌هایی مانند سبحان قرچک نشان داد کار‌ها شدنی است. اگر این عزم و اراده در سطوح مختلف مدیریتی وجود داشته باشد کار‌ها به سرانجام می‌رسد.

به گفته حسینی، در قانون جهش تولید مسکن وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شده است که البته برخی دستگاه‌ها مثلا در موضوع واگذاری زمین مقاومت می‌کنند، ولی با پیگیری این موضوع هم به نتیجه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تامین زمین خیلی از دولت وقت و انرژی گرفت، اما به نقطه خوبی رسید و زمین مورد نیاز برای حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تأمین شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دولت در سفر‌های استانی همین موضوع زمین بوده است گفت: قرار شد دانشگاه‌ها زمین‌های خود را برای مسکن اساتید و دانشجویان تخصیص دهند و سایر دستگاه‌ها نیز به همین ترتیب مسکن کارکنان خود را پیگیری کنند.

حسینی یادآور شد: حتی به ذهن برخی‌ها خطور نمی‌کرد که به موضوع ساخت ورود کنند، اما با تامین زمین و تامین مالی بانک مسکن و آورده خود مردم، کار‌ها پیش می‌رود و همانطور که مدیرعامل بانک مسکن گفتند، باید در کنار کیفیت، سرعت هم مد نظر قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: در بیشتر استان‌ها زمین برای ساخت مسکن شخصی فراهم شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده هم گفت: این موضوع همیشه مطرح بوده و باید مشوق‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: بر اساس مطالعه‌ای که انجام شده از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد ۲.۵ میلیون مسکن کمبود بر جای مانده که باید تامین شود و البته باید سایر بانک‌ها نیز در زمینه تأمین مالی به بانک مسکن کمک کند.

تامین مالی ۹۸ درصد پروژه‌های نهضت ملی از سوی بانک مسکن/ ضرورت افزایش سرمایه با تقویت منابع مالی


حسینی افزود: باید استفاده از فناوری‌های نوین، شرکت‌های دانش بنیان و همکاری با تولیدکنندگان فولاد و سایر مصالح در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به دستاورد‌های دیپلماسی اقتصادی دولت از جمله حضور در پیمان شانگ‌های و گروه بریکس، بیان کرد که جذب سرمایه‌گذاری خارجی با استفاده از این ظرفیت‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تحریم بانک مسکن از سوی خزانه‌داری آمریکا ماهیت پلید این کشور را نشان داد در حالی که بانک مسکن نه نظامی است و نه سیاسی، از طرفی همین کشور‌ها در حال بمباران هزاران نفر از مردم مظلوم غزه هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر