25 آذر 1402 - 22:22

استاندار: بخش بازرگانی مازندران باید بر بازار روسیه متمرکز شود

استاندار: بخش بازرگانی مازندران باید بر بازار روسیه متمرکز شود
با توجه به فراهم بودن بستر‌های لازم، اتحادیه‌ها و بخش بازرگانی استان باید بربازار روسیه متمرکز شده و دراین بازار حضور داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۸۳۵۱

به گزارش ایبنا ، سید محمود حسینی پور شنبه شب در جلسه تنظیم بازار مازندران افزود: همه باید با تعامل و همدلی به خصوص اتاق بازرگانی با کشاورزان، اتحادیه ها، شرکت‌های تعاونی، سورتینگ داران و صادر کنندگان، مسیر صادرات محصولات کشاورزی مازندران را از بندر امیرآباد جدی بگیرند.

وی با تاکید بر این که موقعیت مازندران در صادرات محصولات کشاورزی از طریق بنادر استان طلایی محسوب می‌شود، ادامه داد: با توجه به رویکرد مردم محوری و کاهش تصدی‌گری در دولت سیزدهم، بخش خصوصی مازندران باید بیشتر از این فرصت استفاده کند.

حسینی پور تصریح کرد: موقعیت صادرات محصولات کشاورزی مازندران را اتحادیه‌ها و بخش خصوصی با تعامل عملیاتی کنند.

در پی گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با کشور روسیه، استاندار مازندران اواخر تیرماه سفری سه روزه مدیران ارشد استان به همراه تجار و بازرگانان بخش خصوصی به روسیه انجام داد که زمینه برای تصاحب بازار ۲۹۰ میلیارد دلاری روسیه که این کشور واردات دارد مشخص و هدفگذاری شد.

وی به اهمیت ساماندهی مصرف مرکبات در داخل کشور با هدف کمک به تولید کنندگان مازندران اشاره کرد و گفت: با وجود حمایت دولت از بخش‌های خصوصی، اما سازوکاری منسجم برای چگونگی قیمت گذاری، عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی مازندران نداریم.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: حضور خریداران واسطه و حتی خارجی‌ها در باغ مرکبات مازندران نشانه بی توجهی اتحادیه‌ها است، وقتی قیمت را دلال سر باغ تعیین کند و اتحادیه و سورتینگ داران به درستی وارد نشوند، هر کسی از هر کجای کشور و حتی نمایندگان افراد خارجی وارد باغ‌های استان می‌شوند.

حسینی پور ادامه داد: دولت نقش حمایتی و نظارتی دارد، قدرت اصلی تنظیم بازار در اختیار اتحادیه‌ها است این که مرکبات و برنج مازندران با چالش قیمت مواجه است و تولیدکنندگان و بهره برداران نه تنها سود منطقی نمی‌برند بلکه متضرر نیز می‌شوند، اصلا پذیرفتنی نیست.

استاندار مازندران با اظهار این که مشکل مازندران در ارایه راهکار حل و فصل عرضه، تقاضا و قیمت گذاری انواع محصولات کشاورزی به خصوص ۲محصول مهم مرکبات و برنج است، افزود: با وجود رویکرد حمایتی دولت، همچنان محصولات کشاورزی استان در عرضه و تقاضا به روش صورت سنتی عمل می‌کند، روشی که دلالان و واسطه‌ها بیشترین سود را می‌برند.

وی شناسنامه دار شدن زمین‌های کشاورزی مازندران را عامل حفظ زمین و تولید دانست و گفت: در ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی به خصوص در بخش مرکبات بسیار عقب هستیم.

استاندار مازندران با بیان این که امروز کف قیمت مرکبات سر درخت نباید کمتر از۹۰ هزار ریال در هر کیلوگرم باشد از سورتینگ داران و اتحادیه باغداران خواست تا همکاری مناسبی در خرید و فروش داشته باشند.

حسینی پور به مشکلات صادر کنندگان و افزایش هزینه حمل و نقلی مرکبات مازندران به آستارا اشاره کرد و گفت: در حالی که دولت با گسترش دیپلماسی اقتصادی و حمایت در ایجاد زیر ساختی بندر امیر آباد و فراهم بودن یا رات مرکبات با کشتی کانتینری یخچال دار، اما همچنان بعضی از صادر کنندگان از این فرصت استفاده نمی‌کنند و به روش سنتی محصولات کشاورزی مازندران را به مرز آستارا منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز با هدف کمک به بهره برداران ثبت اظهار نامه صادرات مرکبات در خارج استان را به مدت ۱۰ روز باز می‌کنیم و این تصمیم با هدف افزایش قیمت مرکبات سر باغ به نفع باغداران اتخاذ شده است.

وی با بیان این که برای کمک به منطقی شدن قیمت مرکبات سر باغ با همکاری معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش خرید مرکبات به سورتینگ داران شروع شد، تصریح کرد: طبق رویکرد دولت، افراد متقاضی فقط از سوی اتحادیه‌ها به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: مازندران روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر