پیشروی اعضای بریکس به سوی «گذار انرژی»

پیشروی اعضای بریکس به سوی «گذار انرژی»
هرچند برخی از اعضای بریکس تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان هستند، این ائتلاف اقتصادی در زمینه «گذار انرژی» نیز ادعا‌هایی دارد.
کد خبر : ۱۵۸۳۹۸

به گزارش ایبنا از وبگاه اویل پرایس، در آخرین نشست اوپک پلاس، برزیل به عنوان جدیدترین عضو، به این ائتلاف پیوست. این اقدام، که قبلاً درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، احتمالاً عده‌ای را شگفت‌زده کرد؛ به ویژه که، رئیس‌جمهور این کشور، لولا داسیلوا، در تابستان «بلندپروازانه‌ترین» برنامه گذار انرژی (عبور از سامانه‌های تولید و مصرف انرژی مبتنی‌بر سوخت‌های فسیلی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر) را اعلام کرد.

در کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۳ (که از ۹ تا ۲۱ آذر برگزار شد)، اوپک به شدت به سخنانی که در خصوص پایان صنایع نفتی اعضایش بود، واکنش نشان داد. عربستان سعودی به طور ویژه با انتقاد روبه‌رو شد؛ زیرا میلیارد‌ها دلار برای طرح‌های گذار انرژی تخصیص داده و بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده ۸.۵ میلیارد دلار از درآمد‌های اوراق قرضه سبز را جمع‌آوری کرده است.

اوراق قرضه سبز ابزار بدهی هستند که برای تأمین مالی طرح‌هایی با اثرات مثبت محیط زیستی منتشر می‌شوند.

این هفته، درست پس از پایان کنفرانس تغییر اقلیم، ایلیا توروسوف، معاون وزیر اقتصاد روسیه، اظهار کرد که این کشور به دنبال اتحاد اعضای بریکس در خصوص حمایت از گذار انرژی است. بسیاری از اعضای بریکس، که اکنون افزایش نیز یافته‌اند، عضو اوپک نیز هستند.

توروسوف در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: روسیه در سال آینده ریاست ائتلاف بریکس را بر عهده خواهد گرفت که «ترکیب تلاش‌ها و رویکرد‌های مشترک در فضای اوراسیا و در فضای بریکس» یکی از وظایف آن خواهد بود.

یکی از اعضای بریکس، چین است که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار جهان در وسایل نقلیه بادی، خورشیدی و برقی به شمار می‌رود و دارای ظرفیت بالای خودرو‌های بادی و خورشیدی و بزرگ‌ترین بازار خودرو‌های الکتریکی است.

هند نیز یکی از اعضای پایه‌گذار بریکس است که اقداماتی بزرگ در زمینه انتقال انرژی انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود که بخش انرژی کم‌کربن این کشور بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کند.

به عبارت دیگر، هرچند برخی از اعضای بریکس تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان هستند، این ائتلاف اقتصادی در زمینه گذار انرژی نیز ادعا‌هایی دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر