30 آذر 1402 - 11:11
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایبنا:

مرکز مبادله روی نرخ‌های بازار غیررسمی اثر گذاشته است/ بهبود شاخص‌های اقتصادی در سایه برنامه تثبیت

مرکز مبادله روی نرخ‌های بازار غیررسمی اثر گذاشته است  بهبود شاخص‌های اقتصادی در سایه برنامه تثبیت
ثبات در نرخ ارز و قیمت‌ها باعث شده تا تولیدکنندگان بتوانند با سنجش میزان نوسانات، برای آینده برنامه‌ریزی کنند.
کد خبر : ۱۵۸۴۶۷

محمدرضا رنجبر فلاح، مدیرعامل اسبق بانک تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه با مشاهده‌ وضعیت متغیر‌های اقتصادی در گذشته درمی‌یابیم که همواره اقتصاد ایران در شرایط سختی بوده است، اظهار کرد: در دهه‌ ۹۰ رشد اقتصادی حدودا صفر درصد، نرخ سرمایه گذاری منفی، رشد بالای نقدینگی، نرخ‌های بالای ارز و تورم  شرایط سختی را در اقتصاد ایجاد کرده بود.


وی افزود: افزایش رشد اقتصادی هم‌زمان با کاهش تورم کار دشواری است؛ البته این موضوع فقط مختص به ایران نیست و در تمام دنیا همین‌طور است، به همین دلیل باید در اجرای سیاست‌ها توازن داشته باشیم؛ زیرا فشار در سیاست‌های انقباضی باعث رکود می‌شود و هر گونه گشایش در تسهیلات، نقدینگی را افزایش می‌دهد.


مدیرعامل اسبق بانک تجارت در رابطه با اجرای سیاست‌ تثبیت گفت: واژه تثبیت در سیاست‌های جدید بانک مرکزی به معنای ثابت کردن نرخ‌ها نیست، بلکه به معنای نوسان نرخ ارز در دامنه‌ای مشخص است.


وی خاطر نشان کرد: ثبات در نرخ ارز و قیمت‌ها، تعدیل انتظارات را به همراه داشته و باعث شده تا تولیدکنندگان و برنامه ریزان اقتصادی بتوانند با سنجش میزان انحرافات، برای آینده برنامه ریزی کنند.


این اقتصاددان تصریح کرد: مدیریت ارز و تقاضا همزمان با هم و با هماهنگی بانک مرکزی و وزارتخانه‌های دیگر از طریق شناسایی اولویت‌های تخصیص ارز به کالا‌های ضروری‌تر و نیز کنترل پایه پولی و ترازنامه بانک‌ها، ثبات در بازار‌ها را به همراه داشته است.


وی تاکید کرد: بانک مرکزی با نگاه بلند مدت در یک سال اخیر عمل کرده، تا بتواند مانع از کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی در کنار سیاست‌های انقباضی شود در غیر این صورت می‌توانست تورم و نقدینگی را با سرعت بیشتری کاهش دهد.


وی با تاکید بر سخت گیری‌های بانک مرکزی در تخصیص ارز بیان کرد: در شرایط تحریمی طبیعتا بالا بودن حساسیت در تخصیص ارز باتوجه به محدود بودن منابع ارزی موضوع بسیار مهمی است. یعنی ارزی که به سختی به دست می‌آید و به سختی آزاد می‌شود باید به نیاز‌هایی اختصاص پیدا کند که اولویت بالاتری برای نظام اقتصادی کشور دارد.


این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی به خوبی توانسته است در برابر تقاضا‌هایی که از سمت وارد کنندگان متعدد وجود داشت مقاومت کند و به اولویت‌های چندم کشور ارز تخصیص ندهد، طبیعتا این مقاومت‌ها بعضا مورد نارضایتی بعضی از واردکنندگان و دستگاه‌های اجرایی می‌شد، اما این سخت گیری‌ها برای اقتصاد کشور ضروری بود.

 

تأثیر مرکز مبادله بر نرخ بازار آزاد


وی با اشاره به تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان کرد: زمانی که ایده‌ی مرکز مبادله ارز وطلای ایران مطرح شد، ابهامات و نگرانی‌هایی وجود داشت که آیا می‌توان به نحوی نیاز‌ها را تامین کرد که تقاضا‌های با اولویت بالاتر در ارجحیت قرار بگیرند و بتوان با توجه به عرضه ارزی که از صادرات غیر نفتی انجام می‌شود شرایط با ثباتی را ایجاد کرد؟ اما هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم که این تجربه توانسته است به خوبی شرایط متعادلی را ایجاد کند که حتی بعضا بانک مرکزی به وسیله ارز نفتی نیز به این مرکز کمک کرده است.


رنجبر فلاح تاکید کرد: هرچه قدر مرکز مبادله موفق‌تر و گسترده‌تر عمل کند، بازار غیررسمی به حاشیه می‌رود، زیرا نیاز‌های مختلف مردم در این مرکز پاسخ داده می‌شود یعنی هر چه قدر سهم مرکز مبادله از میزان تامین تقاضای ارز بالا رود، بازار غیررسمی بیش‌تر به حاشیه می‌رود. مشاهده می‌کنیم که مرکز مبادله روی نرخ‌های بازار آزاد هم اثر گذاشته است.


وی در پایان بیان کرد: در کل می‌توان ارزیابی مثبتی از سیاست تثبیت بانک مرکزی داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر