جهش سودآوری دو رقمی در بنگاه‌های صنعتی چین

جهش سودآوری دو رقمی در بنگاه‌های صنعتی چین
رونق تولیدات صنعتی چین با وجود محدودیت انتظارات نسبت به ضعف تقاضای داخلی، لزوم حمایت سیاستگذاران کلان این کشور را طلب می‌کند.
کد خبر : ۱۵۸۷۳۱

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین در روز چهارشنبه، حاکی از جهش سودآوری ۲۹.۵ درصدی صنعت در ماه نوامبر بود که پس از سود مثبت ۲.۷ درصدی این بخش در ماه اکتبر محقق شد. لازم به ذکر است، سود صنعتی برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت. هر چند سایر زیر بخش‌ها در دومین اقتصاد بزرگ جهان، عملکردی ضعیف‌تر از انتظار‎ داشتند.

 

در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، سودآوری بخش صنعت چین به صورت سالانه ۴.۴ درصد کاهش یافت که در ماه‌های ژانویه تا اکتبر، کاهش شدیدتری معادل با ۷.۸ درصد را تجربه کرد.

 

یو وینینگ (Yu Weining)، آمارگر اداره ملی آمار چین، در بیانیه‌ای اظهار داشت: افزایش سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته، پشتوانه افزایش سریع سود صنعتی بوده است.

 

با توجه به مجموعه اقدامات حمایتی در راستای احیای رشد اقتصادی چین پس از همه‌گیری کرونا، انتظار می‌رود امسال بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا، به هدف رشد ۵ درصدی دست پیدا کند.

 

ژو مائوهوا (Zhou Maohua)، تحلیلگر بانک Everbright چین، گفت: افزایش تولید و درآمد‌های صنعتی در ماه نوامبر، انعکاسی از بهبود فضای کسب‌وکار در تولیدات میانی است.

 

مقامات چین نسبت به شرایط مساعدتر اقتصادی در سال ۲۰۲۴ اطمینان دارند؛ اما در بحبوحه ضعف مداوم بخش املاک چین، کاهش تورم و ضعف تقاضای کل در سطح جهان، چشم‌انداز احیای اقتصادی همچنان متزلزل است. بدین دلیل، تجدید درخواست برای اعمال محرک‌های حمایتی از سوی دولت چین، بیشتر شده است.

 

به گفته مائوهوا: ناهمگونی سودآوری در بخش‌های مختلف صنعت همچنان مشهود است، چرا که تولیدکنندگان تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته شاهد رشد سریع سود بوده و این در حالی است که سایر بخش‌های مرتبط با مستغلات همچنان، به دلیل کاهش سودآوری، تحت فشار هستند. این تحلیل‌گر اظهار امیدواری کرد که شاهد ترکیبی «بهینه» از سیاست‌های کلان برای حمایت از رشد باشد.

 

با استناد به تشدید رقابت و تقاضای پایین‌دستی ضعیف‌تر از حد انتظار، شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی چینی Do-Fluoride New Materials انتظار کاهش سود در سال ۲۰۲۳ را دارد که بدین ترتیب خالص سود آن بین محدوده ۶۸.۱۷ درصد تا ۷۱.۲۵ درصد خواهد شد.

 

ژنگ هوچنگ (Zheng Houcheng)، اقتصاددان ارشد در شرکت اوراق بهادار Yingda، گفت: احتمال کمی وجود دارد تا سود صنعتی به طور کلی در سال ۲۰۲۳ صعودی باشد، زیرا انتظار می‌رود در چشم‌انداز قابل پیش‌بینی، قیمت‌های تولیدکننده تحت فشار باشد.

 

از تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توان متوجه شد؛ شرکت‌های دولتی و خارجی در ۱۱ ماهه نخست امسال به ترتیب، افت سود ۶.۲ درصد و ۸.۷ درصدی را تجربه کردند. این در حالی است که شرکت‌های بخش خصوصی چین، ۱.۶ درصد سودآور بوده‌اند.

 

آمار‌های مربوط به شرکت‌های صنعتی شامل تمامی بنگاه‌هایی است که گردش عملکرد آن‌ها در سال بیش از ۲۰ میلیون یوان (۲.۸ میلیون دلار) بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر