صاحب‌نظر روس: ایران تولیدکننده کالاهای حیاتی برای اوراسیا است

صاحب‌نظر روس: ایران تولیدکننده کالاهای حیاتی برای اوراسیا است
توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا با ایران فرصت‌های خوبی دارد؛ چرا که ایران تولیدکننده کالا و خدمات حیاتی برای کشورهای این اتحادیه است.
کد خبر : ۱۵۸۷۶۴

به گزارش ایبنا از خبرگزاری تاس، رئیس بخش بازرگانی و لجستیک بین‌المللی در آکادمی اقتصاد ملی و خدمات دولتی روسیه گفت: امضای توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا با ایران می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی را داشته باشد چرا که از یک سو، ایران یک بازار ۹۰ میلیون نفری و از سوی دیگر، تولیدکننده کالا و خدمات حیاتی برای کشور‌های عضو این اتحادیه است.

 

آزا میگرانیان افزود: توافقنامه‌ای که ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ (چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲) با ایران امضا شد، یک موافقتنامه تمام عیار است که ظاهرا در یک سال و نیم آینده به تصویب همه مجالس خواهد رسید و با طی روال قانونی، اجرایی می‌شود.

 

این پژوهشگر مؤسسه تحقیقات ملی اقتصاد جهانی (وابسته به آکادمی علوم) روسیه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با اندونزی برای همکاری با اوراسیا گفت: بنا بر برآورد‌های مختلف، حوالی سال ۲۰۲۵ میلادی، توافقنامه اتحادیه اوراسیا با اندونزی به امضا خواهد رسید.

 

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) متشکل از کشور‌های بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است.

 

نخستین گام مشترک ایران و این اتحادیه با امضای پیش‌نویس توافقنامه‌ای بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در سال ۲۰۱۷ میلادی در ایروان برداشته شد و سال ۲۰۱۸ بود که این توافقنامه موقت به مدت سه سال بین طرفین امضا شد.

 

شهر سن‌پترزبورگ روسیه دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ میزبان آیینی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و معاونان نخست‌وزیران پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که طی آن، موافقتنامه دائم تجارت آزاد میان طرفین به امضا رسید. این توافقنامه که اجرای آن تعرفه ۸۷ درصد اقلام کالا‌ها را در تجارت با ایران صفر می‌کند، برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا و همچنین مجلس شورای اسلامی است.

 

اتحادیه اوراسیا در حالی موافقتنامه تجارت آزاد با ایران را به امضا رساند که به گفته نیکیتا پیژیکوف از متخصصان آکادمی تجارت خارجی روسیه، با وجود محدودیت‌های مسکو و گسترش آن، روند رشد پایدار در اکثر کشور‌های اتحادیه اوراسیا ادامه یافته و بر اساس برآورد‌های اولیه، در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی این کشور‌ها بیش از سه درصد رشد داشته است.

 

وی به خبرگزاری تاس اظهار داشت: مبادلات تجاری داخلی میان کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا نیز در فاصله زمانی ژانویه (دی‌ماه ۱۴۰۱) – سپتامبر (شهریور ۱۴۰۲) تقریباً هشت درصد افزایش یافت و به ۶۴ میلیارد دلار رسید.

 

همچنین به گفته الکساندر کورولف معاون مرکز مطالعات جامع اروپایی و بین المللی در دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی روسیه، کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا ۹۰ درصد پرداخت‌ها در مبادلات تجاری با یکدیگر را با استفاده از ارز‌های ملی انجام می‌دهند و در این میان، سهم روبل (واحد پولی روسیه) در روند مبادلات این کشور‌ها نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است.

 

به گفته وی، شرکت بیمه اتکایی متحد اوراسیا در حالت آزمایشی راه اندازی شده است و این اتحادیه با چشم‌انداز مشارکت شرکای خارجی خود در حال کار بر روی این طرح است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر