11 دی 1402 - 21:45
مدیرعامل پست بانک ایران مطرح کرد:

پست بانک به ۳۵۴ هزار نفر ارز اربعین اختصاص داد

پست بانک به ۳۵۴ هزار نفر ارز اربعین اختصاص داد
پست بانک به سمت بانک داری دیجیتال، امضا دیجیتال، کیف پول ریال دیجیتال و دست یار مجازی حرکت کرده است.
کد خبر : ۱۵۸۹۰۹

به گزارش خبرنگار ایبنا، بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک ایران در نشست با فعالان جوان اقتصادی و بانکی گفت: در اول دی ۱۳۷۵ پست بانک تاسیس شد و دولت ۵۱ درصد سهام پست بانک را دارد.


شیری گفت: در پست بانک، دارایی ۹۷ هزار میلیارد ریال، نقد ۶.۸ هزار میلیارد ریال، تسهیلات پرداختی ۵۲.۴ هزار میلیارد ریال، مطالبات از بانک‌ها ۲۶.۲ هزار میلیارد ریال، مطالبات از دولت ۰.۶ هزار میلیارد ریال، سایر ۱۴ هزار میلیارد ریال و در جمع ۱۴۵ هزار میلیارد ریال است. بدین ترتیب ۲۳ درصد از بانک‌ها مطالبات داریم.


مدیرعامل پست بانک ایران بیان داشت: ۵۷۸۵ باجه در روستا و ۸۶۷۷ نفر در باجه‌های بانکی روستایی داریم. ۲۷۳۹ نفر در بانک و در مجموع ۱۱۴۱۶ نفر در پست بانک مشغول به کار هستند.


وی اضافه کرد: پست بانک چهارمین بانک از نظر تعداد شعبه است. تناسب تعداد پرسنل به شعبه ۶.۹ است که کمترین تعداد را در شبکه بانکی داریم.


شیری بیان داشت: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تراکنش روزانه در روستا‌ها انجام می‌شود و ساختار نیروی انسانی شاغل در باجه‌های بانکی روستایی ۴۹ درصد زن و ۵۱ درصد مرد است و تعداد حساب بانکی ۴۳ هزار و ۸۰۹ حساب و جمعیت روستایی تحت پوشش ۹۶ هزار و ۵۸۸ نفر و تعداد تراکنش بانکی در سال ۱۴۰۱، ۵ میلیون ۷۳۵ هزار تراکنش است.


مدیرعامل پست بانک ایران اظهار داشت: در سال ۹۷ مجموع زیان ۱۱ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۱ مثبت ۲۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید و هر باجه میانگین ۲۳۰ میلیون ریال درآمد ماهانه دارد.


وی ابراز داشت: ما به سمت بانک داری دیجیتال، امضا دیجیتال، کیف پول ریال دیجیتال و دست یار مجازی حرکت کرده ایم و بعضی از این موارد را اجرایی کرده ایم.
این کارشناس بانکی بیان داشت: برای رفاه روستاییان به دنبال مجوز خرید اخزا برای مجوز psp و توسعه خدمات پولی و بانکی در مناطق روستایی هستیم.
وی با اشاره به عملکرد بانک‌ها در فروش ارز اربعین گفت: ۴۴ درصد فروش ارز اربعین توسط بانک ملی صورت گرفت و پست بانک سهم ۳۳ درصدی در فروش ارز اربعین دارد، زیرا پست بانک در روستا‌ها فعال است و ارز اربعین را در روستا‌ها به متقاضیان تخصیص می‌داده و سایر بانک‌ها نیز سهم ۲۳ درصدی در فروش ارز اربعین دارد.


وی با اشاره به عملکرد فروش ارز به تفکیک مناطق شهری و روستایی گفت: ۵۷ درصد فروش ارز معادل ۲۰۲ هزار نفر در مناطق روستایی انجام شده و ۴۳ درصد فروش ارز در شهر‌ها صورت گرفته است که در مجموع به ۳۵۴ هزار و ۸۵۳ نفر ارز داده شده است.


مدیرعامل پست بانک ایران اظهار داشت: تعداد ATM‌های مستقر در روستا‌ها در سال ۹۷ در حدود ۲۵۹۶ دستگاه بود که با گذشت زمان تعداد دستگاه‌ها افزایش یافت تا این که در پایان آذر ۱۴۰۲ تعداد دستگاه‌های ATM در روستا‌ها به ۳۱۲۹ دستگاه رسید.


وی اضافه کرد: ۵۰ درصد باجه‌های بانکی روستایی کشور دارای مجوز هستند و ۵۰ درصد دیگر فاقد مجوز هستند و تعداد کل باجه‌های روستایی به ۵۷۵۱ باجه می‌رسد.


این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: تا پایان سال ۹۹ تعداد حساب‌های بانکی روستایی به ۱۰ هزار حساب رسیده بود که تا آذر ۱۴۰۲ تعداد حساب‌های بانکی روستایی از ۱۴ هزار مورد عبور کرد.


وی در مورد ترکیب دارایی‌های پست بانک گفت: سپرده‌ها در سال ۹۷ به ۶۲.۶ هزار میلیارد ریال رسیده بود که در آذر ۱۴۰۲ به ۸۵.۳ هزار میلیارد ریال رسید. بدهی در بانک در سال ۹۷ حدود ۲۲.۸ هزار میلیارد ریال بود که به نیم هزار میلیارد ریال رسید. حقوق صاحبان سهام در سال ۹۷حدود منفی ۵.۴ هزار میلیار ریال بود که در آذر ۱۴۰۲ به ۸.۸ هزار میلیارد ریال رسید. سایر موارد در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بود که در آذر ۱۴۰۲ به ۵.۴ هزار میلیارد ریال کاهش یافت. در مجموع در سال ۹۷ ترکیب دارایی‌ها ۱۴۵ هزار میلیارد ریال بود که به ۸۸۴ هزار میلیارد ریال در آذر ۱۴۰۲ افزایش یافت.


وی اضافه کرد: ماموریت اصلی ما بانکداری خرد در روستا‌ها و بانکداری تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات است. در واقع یک بخش دانش محور و یک بخش کاربر محور داریم و سعی کردیم از توانمندی قدرت‌مندسازی بخش اول برای بخش دوم استفاده کنیم.


شیری در پایان درباره میزان تسهیلاتی که به روستاییان تعلق گرفته است، گفت: متوسط ارائه تسهیلات به روستاییان تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بوده است. در استان‌ها نیز تا ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات داده‌ایم.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر