17 دی 1402 - 12:19
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

اقدامات ارزی بانک مرکزی ساختاری بود/ سودجویان به دنبال کسب منفعت

اقدامات ارزی بانک مرکزی ساختاری بود  سودجویان به دنبال کسب منفعت
یک اقتصاددان گفت: سفته‌بازان قصد دارند به بهانه عملیات تروریستی کرمان قیمت دلار را بالا ببرند تا از این فضا منفعتی کسب کنند.
کد خبر : ۱۵۹۰۹۳

رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان درباره عملیات تروریستی کرمان به خبرنگار ایبنا گفت: در خاورمیانه عملیات‌های تروریستی بسیاری رخ داده و شاید این اتفاق جدیدی نباشد؛ اما با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس تعدادی از رسانه‌های معاند و افراد سودجو قصد سو استفاده از این موضوع را دارند، همچنین سفته بازان یا دلالان قصد دارند به بهانه عملیات تروریستی کرمان قیمت دلار را بالا ببرند تا از این فضا منفعتی کسب کنند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با بیان اینکه افزایش قیمت دلار ناشی از شوک سیاسی، اثری کوتاه مدت و مقطعی دارد، تاکید کرد: زمانی که نرخ ارز در قیمت واقعی خود قرار دارد و می‌تواند مانند سایر متغیر‌ها حرکت کند، اتفاقات سیاسی مانند اقدامات تروریستی نمی‌تواند آثاری بلند مدت روی نرخ ارز داشته باشد.

 

وی افزود: در دوره ریاست جدید بانک مرکزی طی یکسال اخیر، اقدامات متنوعی در برخورد با صرافی‌ها و بانک‌های متخلف صورت گرفت و دیپلماسی ارزی نیز به صورت جدی پیگیری شد تا منابع بلوکه شده ایران آزاد شود که در نهایت تمامی این اقدامات منجر به ایجاد ثبات در بازار ارز کاهش انتظارات شد.

 

سعادت با اشاره به این موضوع که برخی از آمار‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که صندوق توسعه ملی بعد از چند سال شاهد جذب منابع بوده که این اتفاق بسیار خوبی برای اقتصاد محسوب می‌شود، تصریح کرد: با کاهش نرخ دلار و بازگشت آن به دامنه قبلی، مردم به این نتیجه می‌رسند که اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته ساختاری بوده و اقداماتی مانند حادثه تروریستی کرمان و تحولات سیاسی نمی‌تواند روی متغیر‌های کلان اقتصادی تاثیرگذار باشد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در پایان اظهار کرد: تمامی بنگاه‌های اقتصادی به دنبال کسب سود و منفعت هستند؛ اما سود باید از یک فعالیت نوآورانه یا تلاش انسانی صورت بگیرد؛ اگر افراد از خون‌های ریخته شده در عملیات تروریستی کرمان منفعتی کسب کنند این منفعت از نظر قانونی، انسانی و شرعی حرام است و قطعا گریبان گیر افراد خواهد شد؛ در نتیجه از مردم خواهش می‌کنم موضوعات سیاسی را به فضای اقتصادی ربط ندهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر