24 دی 1402 - 11:53
عضو اتاق ایران در گفتگو با ایبنا:

بازار ارز به‌زودی به حالت عادی باز می‌گردد/ درگیری در یمن بر " بازار طلای جهانی" هم تاثیر گذاشت

بازار ارز به‌زودی به حالت عادی باز می‌گردد  درگیری در یمن بر   بازار طلای جهانی  هم تاثیر گذاشت
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: شوک هیجانی بازار ارز بزودی از بین رفته و شرایط دوباره به حالت اول باز خواهد گشت.
کد خبر : ۱۵۹۳۲۶

امید ماهرانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در واکنش به نوسانات بازار ارز با توجه به اتفاقات در منطقه به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به اینکه چندین اتفاق داخلی و بین المللی طی هفته‌های گذشته رخ داد، نوسانات بازار ارز کاملا طبیعی است، اما، چون این نوسانات حاصل شوک هیجانی و موج خبری بود، به‌زودی فروکش خواهد کرد. معتقدم این شوک هیجانی اثرات محدودی بر بازار ارز خواهد داشت و بازار خیلی زود به حالت عادی باز می‌گردد.

وی با اشاره به حمله نظامی و تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش محدود قیمت دلار در روز‌های اخیر، همین بمباران یمن است که البته نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز تاثیرگذار بود. بطوریکه ما در روز‌های اخیر شاهد افزایش قیمت طلای جهانی و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار‌های سرمایه در نقاط مختلف دنیا بودیم. بی تردید شوک وارد بر بازار داخلی و جهانی بزودی از بین می‌رود و دوباره روند بازار همچون ماه‌های اخیر خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اثرات مطلوب سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی در یکسال گذشته ادامه داد: مطمئنا افزایش قیمت دلار مثل چند مورد محدود قبلی از جمله عملیات طوفان الاقصی، مقطعی است و بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار روند صعودی را طی کند و طولانی مدت باشد. ضمن اینکه بانک مرکزی در یکسال اخیر با اجرای سیاست‌های تثبیت نشان داده به خوبی توان کنترل و مدیریت بازار ارز را دارد و می‌تواند همچنان با تکیه بر برنامه‌های خود به این روند ادامه دهد.

ماهرانی ضمن مقایسه نوسانات ارز در ماه‌های اخیر با دوره مشابه سال گذشته گفت: ما در سال‌های گذشته میلادی در چنین ایامی به دلیل برخی رویداد‌ها و مسایل داخلی و خارجی شاهد نوسانات شدید قیمت ارز بودیم که این موضوع باعث ایجاد تقاضای هیجانی شد و بازار را تحت تاثیر قرار داد. خوشبختانه امسال طی ماه‌های اخیر چنین اتفاقی تکرار نشد، در حالی که برخی کارشناسان پیش بینی می‌کردند در ماه‌های پایانی سال میلادی شاهد افزایش قیمت ارز خواهیم بود، این اتفاق رخ نداد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اظهار داشت: کاهش قابل ملاحظه کسری بودجه نسبت به سال گذشته، دیپلماسی فعال ارزی دولت و همچنین افزایش منابع ارزی و درآمد‌های نفتی در سال جاری یکی از دلایل مهم ثبات بازار بود که امیدوارم این روند همچنان با اجرای سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی تداوم یابد.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر