23 بهمن 1402 - 09:45
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

تورم افسارگسیخته مهار شد/ تاثیر ثبات ارز بر کنترل قیمت‌ها

تورم افسارگسیخته مهار شد  تاثیر ثبات ارز بر کنترل قیمت‌ها
نماینده مردم ساوه در مجلس گفت: تورم افسارگسیخته سال‌های قبل که با سرعت رو به افزایش بود امروز مهار و سرعت آن گرفته شده است.
کد خبر : ۱۵۹۳۴۲

محمد سبزی؛ نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایبنا گفت: ۹ماهه ابتدایی امسال شاهد ثبات در بازار ارز بودیم که تاثیرات مثبتی را هم بر سایر بازار‌های مالی به دنبال داشته است. البته که در هفته‌های گذشته با تحولات سیاسی در منطقه روبرو بودیم که بازار ارز را دچار نوسانات اندکی کرد؛ اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد این روند افزایشی موقتی بود و دوباره شاهد سیر نزولی قیمت دلار و طلا و سکه در بازار هستیم. 

 

وی افزود: وضعیت فعلی بازار ارز به هیچ وجه قابل قیاس با شرایط سال‌های قبل نیست؛ چون شاهد تلاطم و نوسانات شدید در بازار ارز نیستیم.

 

نماینده مردم ساوه د مجلس اظهار داشت: در یک سال گذشته اگر شاهد نوسان و تلاطم‌هایی در بازار ارز بوده‌ایم، تمامی آن‌ها کوتاه و زودگذر بود و باید بدانیم که دشمن نیز از هر اقدامی برای ایجاد التهاب در بازار ارز استفاده کرده و می‌کند.

 

سبزی با تاکید بر اینکه ثبات در بازار ارز، باعث ثبات در بازار کالا‌ها و محصولات مختلف می‌شود، گفت: تورم افسارگسیخته سال‌های قبل که با سرعت رو به افزایش بود امروز مهار  و از سرعت آن کاسته شده است؛ بنابراین شاهد آن تورم شدید سال‌های قبل در کشور هم نیستیم و براساس اخرین آمارهای بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه تولید در پایان آبان ۱۴۰۲ به رقم ۳۴.۴ درصد رسید، در حالی که این شاخص در اردیبهشت ۱۴۰۰، از ۱۰۰ درصد هم عبور کرده بود و با ثبت رکورد تاریخی ۱۰۳.۱ درصد، سه رقمی شد.

 

به گفته وی، کاهش تورم تولید می‌تواند آغاز کاهش هرچه بیشتر تورم مصرف‌کننده باشد چرا که در ادبیات اقتصادی تورم تولید به عنوان شاخص پیشنگر برای تورم مصرف‌کننده معرفی می‌شود.

نویسنده: عباسی مزار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر