چالش‌های بزرگ آمریکا برای احیای صنعت کشتی‌سازی

چالش‌های بزرگ آمریکا برای احیای صنعت کشتی‌سازی
دولت ترامپ که وعده احیای صنعت کشتی‌سازی آمریکا را داده، برای عملی کردن این کار با چالش‌های جدی و موانع بین‌المللی مواجه است.
کد خبر : ۱۸۰۱۱۹

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده در مقایسه با سایر کشور‌ها به ویژه رقبای اصلی آمریکا یعنی چین در وضعیت نامناسبی قرار دارد و از زمان جنگ جهانی دوم رونق قابل توجهی را تجربه نکرده است.

در حالی که چین با سهم ۷۵ درصدی از سفارش‌های جدید ساخت کشتی و بیش از ۳۰۰ کارخانه، بیش از نیمی از بازار جهانی کشتی‌سازی را در اختیار دارد، ایالات متحده تنها هشت کارخانه فعال کشتی‌سازی دارد.

از همین روست که دونالد ترامپ توجه ویژه‌ای به این حوزه کرده و به دنبال احیای این صنعت است. وی در آوریل گذشته یک دستور اجرایی برای تقویت صنعت کشتی‌سازی امضا کرد، اما بسیاری از مدیران این صنعت هشدار داده‌اند که با توجه به وضعیت کنونی، احیای این صنعت کار آسانی نخواهد بود.

از جمله چالش‌های اصلی آمریکا برای این کار، افزایش همکاری‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که در درجه نخست اهمیت قرار دارد. با این حال، جنگ تعرفه‌ای که دولت ترامپ به راه انداخته، کار را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دشوار کرده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که چین با استفاده از یارانه‌های قابل توجه و تعیین صنعت کشتی‌سازی به عنوان یک صنعت استراتژیک، تسلط خود را در این زمینه تقویت کرده است. در سال ۲۰۰۸، چین برای اولین بار از نظر تولید کشتی از ژاپن پیشی گرفت و در سال ۲۰۱۰ به بزرگ‌ترین کشتی‌ساز جهان تبدیل شد.

طبق داده‌ها، چین در پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۷۵ درصد از سفارش‌های جدید کشتی‌ها را در اختیار خواهد داشت، در حالی که سهم ایالات متحده تنها ۰.۲ درصد است.

دولت ترامپ همچنین قرارداد‌هایی با کشتی‌سازان خارجی، از جمله گروه هانوا، سومین کشتی‌ساز بزرگ جهان، امضا کرده است تا صنعت کشتی‌سازی و آموزش نیروی کار آمریکایی را تقویت کند، هر چند این همکاری‌ها نیز به دلیل تنش‌های تجاری و تعرفه‌ها با چالش‌هایی مواجه شده‌است.

علاوه بر این، کمبود نیروی کار و مربیان در ایالات متحده نیز یکی از چالش‌های بزرگ این صنعت به شمار می‌رود. «دیوید کیم» مدیرعامل هانوا فیلادلفیا، به کمبود مربیان آمریکایی اشاره و تأکید کرده است که برای رفع این مشکل، نیاز به آموزش نیروی کار از طریق همکاری‌های بین‌المللی وجود دارد. در حال حاضر هانوا فیلادلفیا تنها ۱ تا ۱.۵ کشتی در سال تولید می‌کند و برای رسیدن به هدف تولید ۲۰ کشتی در سال، به حدود ۱۰,۰۰۰ کارمند نیاز دارد.

با توجه به این موارد، احیای صنعت کشتی‌سازی در ایالات متحده نیازمند تلاش‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی است و ترامپ اگر بخواهد به وعده‌های خود عمل کند، باید بر روی همکاری‌های بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تمرکز کند، اما موانع موجود به ویژه جنگ تعرفه‌ای و تجاری آمریکا با جهان، کار را برای تحقق این وعده‌ها دشوار کرده است.

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»