08 بهمن 1402 - 15:53

حملات حوثی‌ها تجارت جهانی را مختل کرد

حملات حوثی‌ها تجارت جهانی را مختل کرد
شرکت‌های بزرگ از تسلا تا پریمارک، در معرض خطر قرار دارند.
کد خبر : ۱۵۹۸۰۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، تارنمای اسرائیلی کالکالیست که متخصص اقتصاد است، اعلام کرد که تشدید حملات آمریکا و انگلیس به گروه حوثی مانع از ادامه نوسانات در بازار عرضه و انبار و تأثیر آن بر طیف گسترده‌ای از بخش‌های اقتصادی نشد.

این سایت در گزارشی طولانی با عنوان «از تسلا تا پریمارک، حملات حوثی‌ها تولید و ذخایر را مختل می‌کند»، اعلام کرد که این بحران پایانی را نشان نمی‌دهد و تشدید حملات آمریکایی-انگلیسی به سایت‌های این گروه این هفته مانع از اجتناب شرکت‌های کشتیرانی از مسیر‌های کشتیرانی خطرناک در دریای سرخ نشد.

به گفته این وب سایت، حداقل ۲۴۰۰ کشتی با انتخاب یک مسیر جایگزین از طریق دماغه امید خوب، مسیر ناوبری خود را تغییر دادند. این باعث می‌شود مدت زمان سفر بین اروپا و آسیا از ۳۵ به ۴۹ روز افزایش یابد و در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل از جمله سوخت و بیمه افزایش یابد.

به گفته وب سایت اسرائیلی، این آسیب تنها به صنعت کشتی سازی محدود نشد، بلکه تاخیر در عملیات کشتیرانی و هزینه‌های بالا حتی بر سایر صنایع نیز تأثیر گذاشت. ماه گذشته، گروهی از شرکت‌های متکی به کشتیرانی دریایی نسبت به طیف وسیعی از خسارات ناشی از کمبود قطعات تولید، هزینه‌های بالا و کاهش حاشیه سود هشدار دادند.

این وب سایت به نقل از سایمون هینی، از بخش مطالعات کانتینر در شرکت مشاوره حمل و نقل دریایی بریتانیا، می‌گوید: هرج و مرج در این مرحله کامل شده است و مشتریان شرکت‌های حمل و نقل به ناچار آسیب را احساس خواهند کرد. خلاصه اینکه بحران در ناآگاهی این مشتریان از زمان رسیدن کالاست.

کالکالیست خاطرنشان می‌کند که بیشترین آسیب‌پذیری تاکنون، صنعت خودرو و تجارت خرده‌فروشی است که به دلیل تاخیر در تولید و عرضه، آسیب‌پذیرتر دیده می‌شوند.

به گفته توماس بارنیر، از شرکت Lazar Wealth Management، صنعت خودرو اولین بخشی بود که تحت تأثیر قرار گرفت. با توجه به زنجیره تامین پیچیده‌ای که به آن وابسته است، این امر باعث شد شرکت او ریسک خود را کاهش دهد.


به گفته کارلوس تاوارس، مدیرعامل غول خودروسازی استیلانتیس، شرکت‌های لجستیک و حمل و نقل به دلیل افزایش مدت زمان سفرها، نرخ حمل و نقل را بررسی خواهند کرد.

این سایت می‌گوید که تسلا اولین شرکتی بود که در مورد اثرات مورد انتظار حملات حوثی‌ها هشدار داد و اوایل ماه اعلام کرد قصد دارد به دلیل تاخیر در رسیدن محموله ها، تولید در کارخانه خود در گرانهاید، در نزدیکی برلین پایتخت آلمان را به مدت دو هفته متوقف شد. این شرکت همچنین تصمیم گرفت تا از بیست و نهم همین ماه، واحد تولیدی خود را در برلین به مدت دو هفته تعطیل کند.

به گفته این وب سایت اسرائیلی، دنیای مد از این بحران در امان نماند، به ویژه با وابستگی آن به محصولاتی که از آسیا می‌آیند، غول بریتانیایی "نکست" نگرانی خود را در مورد آسیب‌هایی که به فروش آن وارد خواهد شد ابراز کرده و اعلام کرد: در صورت ادامه مشکلات ناوبری از طریق کانال سوئز، انتظار می‌رود که رشد آن در سال جاری تقریباً وجود نداشته باشد.

روسای بانک‌های مرکزی همچنین هشدار دادند - به گفته این سایت - چرخه تورمی مجدد که ممکن است آن‌ها را مجبور کند برنامه‌های کاهش بهره برنامه‌ریزی شده را برای بقیه سال به تعویق بیندازند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر