امارات: قطب‌نمای اقتصاد جهان به سمت شرق است

امارات: قطب‌نمای اقتصاد جهان به سمت شرق است
وزیر اماراتی در اجلاس جهانی ۲۰۲۴ سران دولت‌ها در دبی تاکید کرد قطب‌نمای اقتصاد جهان به سمت شرق است.
کد خبر : ۱۶۰۳۷۶

به گزارش ایبنا، «۵۰ درصد رشد جهانی از چین و هند حاصل می‌شود، بقیه منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز تا ۲۵ درصد از رشد جهانی را شامل می‌شود» این را وزیر اماراتی دیروز دوشنبه در یک اجلاس بین المللی در دبی بیان داشت.

 محمد بن عبدالله القرقاوی، وزیر امور هیات وزیران امارات و رئیس بنیاد اجلاس جهانی سران دولت‌ها در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نشست با اشاره به اینکه قطب‌نمای اقتصاد جهانی به سمت شرق است، گفت بیش از ۷۰ درصد رشد اقتصادی جهان از شرق حاصل خواهد شد.

القرقاوی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه نشست اجلاس جهانی سران حکومت‌ها در ۲۰۲۴ گفت از همین رو این سوال مطرح می‌شود که چگونه همه بشر در جهان می‌تواند برای بهره مندی از این موتور نوظهور اقتصاد جهانی (شرق) به جای مقابله با آن و تلاش برای جلوگیری از آن، با یکدیگر همکاری کنند در حالی که در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰۰۰ اقدام برای محدود کردن تجارت در سراسر جهان اعمال شد.

وی تاکید کرد: چین از نظر تعداد ثبت اختراع در زمینه هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری در انرژی پاک از آمریکا پیشی گرفته است و هند بیشترین تعداد فارغ التحصیلان را در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات دارد.

وزیر اماراتی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی در سطح جهان از زمان پایان جنگ سرد سه برابر شده است، گفت: با این حال تغییرات آشکار در تجارت بین‌الملل افول جهانی‌سازی را نشان می‌دهد و هزینه آن می‌تواند ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را دربرگیرد که در تورم بالا، کمبود نیروی کار و شکاف در سیستم مالی جهانی بروز دارد.

القرقاوی افزود: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن نرخ فقر دائما در حال کاهش است. تعداد کشور‌های فقیر تنها در ۲۰ سال اخیر به نصف کاهش یافته است و ما توانسته ایم نرخ فقر را در ۲۵ کشور تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

وزیر اماراتی تصریح کرد: ما در عصر بشریتی زندگی می‌کنیم که بهترین، مرفه ترین، سالم‌ترین، پرفرصت‌ترین و امن‌ترین است و دولت‌ها برای چیدمان اولویت‌های خود باید تامل کنند.

۱۷ تریلیون دلار در سال خرج درگیری‌ها در جهان

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هزینه اختلافات و درگیری‌ها در جهان در طول یک سال به ۱۷ تریلیون دلار رسیده است، گفت: این رقم معادل ۶ دلار در روز برای هر فرد در این سیاره است، شش دلاری که در ساخت و ساز، آموزش و بهداشت سرمایه گذاری نمی‌شود، بلکه در جنگ‌ها و ویرانی‌ها هدر می‌رود در حالی که حدود شش درصد از این هزینه می‌تواند به رفع مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بشریت در طول یک سال کمک کند.

القرقاوی تاکید کرد: آنچه ما را به عنوان انسان متحد می‌کند بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند و آنچه می‌توانیم با هم به عنوان دستاورد به دست آوریم بسیار بیشتر از آن چیزی است که جنگ‌ها به دست می‌آورند و منابع موجود در کره زمین برای ما و نسل‌های آینده کافی است. اگر ما به خوبی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و از آن‌ها به نفع بشریت استفاده کنیم.

وی در خصوص هوش مصنوعی با بیان اینکه توانایی یادگیری آن در طول یک سال ۱۰۰۰ برابر شده است، تاکید کرد: هوش مصنوعی ۷۰ درصد از وظایف بخش‌های مختلف را بر عهده خواهد گرفت.

وزیر اماراتی همچنین گفت که طی سال گذشته نیم میلیون محتوای ساختگی و جعلی در فضای دیجیتال پخش شده است.

دیروز دوشنبه اجلاس جهانی سران دولت‌ها در سال ۲۰۲۴ با حضور بیش از چهار هزار نفر از ۱۴۰ کشور از جمله ۲۵ نفر از سران کشور‌ها و ۸۵ نهاد بین المللی در دبی آغاز به کار کرد.

این اجلاس که تا ۱۴ فوریه ادامه دارد شامل شش محور اصلی و ۱۵ سمینار بین المللی است که روند‌ها و تحولات بزرگ آینده جهانی را در بیش از ۱۱۰ نشست گفت‌وگوی اصلی و تعاملی که در آن ۲۰۰ شخصیت بین المللی سخنرانی می‌کنند، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و روسای جمهور، وزرا و صاحب نظران، اندیشمندان و آینده سازان در آن سخنرانی می‌کنند؛ علاوه بر اینکه بیش از ۲۳ نشست در سطح وزارتی با حضور بیش از ۳۰۰ وزیر نیز در حاشیه آن برگزار خواهد شد.

اجلاس جهان سران دولت‌ها در ۲۰۲۴ بر شش موضوع از جمله: افزایش سرعت رشد و تغییر برای دولت‌های موثر، هوش مصنوعی و افق‌های جدید آینده تمرکز دارد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر