29 بهمن 1402 - 12:16
جلالی نائینی عنوان کرد؛

نرخ ارز و انتظارات دو عامل موثر بر تورم در کوتاه مدت/ نقدینگی در بلندمدت اثرگذار است

نرخ ارز و انتظارات دو عامل موثر بر تورم در کوتاه مدت  نقدینگی در بلندمدت اثرگذار است
کاهش نقدینگی در افق بلندمدت با کاهش تورم همراه است و در کنترل تورم اثربخشی بالاتری دارد.
کد خبر : ۱۶۰۵۳۴

به گزارش خبرنگار ایبنا، احمدرضا جلالی نائینی؛ عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرد: نوسانات کوتاه‌مدت نرخ تورم (شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی) بیشترین تاثیر را از نوسانات نرخ ارز می‌گیرد و پس از آن انتظارات تورمی و رشد پول بر تورم اثرگذار است. کاهش نقدینگی در افق بلندمدت با کاهش تورم همراه است و در کنترل تورم اثربخشی بالاتری دارد.

وی افزود: نرخ ارز درگاه ورود آثار تکانه‌های خارجی و نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی است و نتایج به دست آمده از چندین تحقیق منتخب نقش تائیدکننده نوسانات نرخ ارز بر نوسانات تورم در کوتاه‌مدت و میان مدت در اقتصاد ایران را تائید می‌کند.

جلالی نائینی ادامه داد: علاوه بر نرخ ارز، در کوتاه‌مدت و میان مدت نوسانات نرخ تورم تحت تاثیر نوسانات انتظارات تورمی است. بررسی داده‌های خام و نتایج به دست آمده از الگوی SVAR به این نکته اشاره دارد که تورم در اقتصاد ایران از درجه پایداری بالایی برخوردار است. این مشاهده تائیدی تجربی بر ماندگاری و قدرت تورم درون ساخته است.

وی گفت: لنگر کردن انتظارات متضمن وجود یک بسته سیاستی جامع شامل اقدامات اقتصادی سیاسی جهت کنترل نوسانات نرخ ارز، اعمال انضباط مالی، اصلاحات در راستای سلامت بانکی و به تبع آن کنترل کل‌های پولی است. این اقدامات را بانک مرکزی در دوره آقای فرزین تحت عنوان سیاست تثبیت اجرایی کرده است و امیدواریم با موفقیت انجام شود.

عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: کاهش نوسانات ارزی تنها منوط و محدود به مداخلات بانک مرکزی نیست، بلکه رفع تحریم‌ها، کاهش اثرات منفی آن‌ها و کاهش نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی نقش مهمتری در ثبات نسبی نرخ ارز در میان مدت و بلند مدت دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر