پیام جدید فدرال رزرو؛

هیچ عجله‌ای برای کاهش نرخ‌ها نداریم

هیچ عجله‌ای برای کاهش نرخ‌ها نداریم
با توجه به آمارهای تازه منتشر شده ایالات متحده و ادامه فشار تورمی، رئیس کل فدرال رزرو همچنان بر تاخیر کاهش نرخ‌های بهره تاکید دارد.
کد خبر : ۱۶۰۹۵۸

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس کل بانک مرکزی ایالات متحده، روز پنج‌شنبه برای ارائه برنامه شش ماهه سیاست پولی به مجلس نمایندگان و مجلس سنا خواهد رفت. پاول و همکارانش درهفته‌های اخیر اظهاراتی مبنی بر صبوری در کاهش نرخ بهره را با توجه به وضعیت اقتصادی ایالات متحده مطرح کردند.

 

پاول در مصاحبه‌ای تصریح کرد: خطر کاهش زودتر از موعد نرخ‌های بهره، موجب ناتمام ماندن اقدامات کنترل تورمی خواهد شد. آمار‌های مطلوبی که از کاهش تورم در شش ماهه گذشته گزارش شده است، نمی‌تواند معیار مناسبی برای مسیر آتی تحولات تورمی باشد.

 

رویکرد محتاطانه مقامات عالی فدرال رزرو در هفته‌های اخیر با داده‌هایی که نشان می‌دهد تورم ایالات متحده در ماه گذشته افزایش یافته، تایید شده است.

 

انتظار می‌رود فشار‌ها و انتقاداتی به رئیس کل فدرال رزرو برای بالا نگه داشتن هزینه‌های استقراض و آسیب رساندن به رشد اقتصادی، وارد شود. این در حالی است که در زمینه کنترل تورم وی توفیقات نسبا خوبی داشته است.

 

برجسته‌ترین انتشار آماری در هفته جاری، گزارش ماهانه اشتغال در روز جمعه خواهد بود. اقتصاددانان و فعالان بازار‌ها پیش‌بینی می‌کنند که رشد اشتغال در ماه فوریه ۲۰۰ هزار نفر باشد که بعد از رشد ۳۵۰ هزارتایی درماه گذشته رقم خواهد خورد. همچنین انتظار دارند رشد دستمزد‌های ساعتی کاهشی بوده و نرخ بیکاری حدود ۳.۷ درصد باشد.

 

روز چهارشنبه، فدرال رزرو نظرسنجی «Beige Book» که از تماس‌ با کسب و کار‌ها تهیه می‌شود را برای سراسر ایالات متحده منتشر می‌کند. این گزارش ۸ بار در سال منتشر شده و هر شعبه فدرال رزرو ایالتی اطلاعات مربوط وضعیت اقتصادی فعلی جمع آوری می‌کند. سایر آمار‌هایی که در هفته آینده منتشر خواهند شد شامل داده‌های مربوط به مدیران خرید در بخش خدمات برای ماه فوریه و ارقام مربوط به تراز تجاری برای ماه ژانویه و آمار مربوط به فرصت‌های شغلی است.

 

تورم شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) ایالات متحده در یکسال گذشته

هیچ عجله‌ای برای کاهش نرخ‌ها نداریم

 

براساس تحلیل خبرنگار ایبنا؛ شاخصی که معیار تحلیل‌های سیاستی فدرال رزرو آمریکاست، شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) است. در سه ماهه آخر سال میلادی ۲۰۲۳، تورم ماهانه شاخص مذکور کمتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو بوده و جو روانی رسانه‌ها و مقامات ارشد پولی ایالات متحده معطوف به کاهش پایدار تورم و انتظار برای کاهش نرخ‌های بهره بود.

 

اما همانطور که از داده‌های منتشر شده در ماه فوریه مشاهده می‌شود، تورم ساختاری شاخص PCE مجددا در ماه ژانویه بالا گرفت و بیش از ۵ درصد افزایش یافت. این مقدار به طور غافلگیرانه‌ای تحلیل‌گران و مقامات پولی را شوکه کرد، چرا که با روند ماه‌های گذشته همخوانی نداشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر