19 اسفند 1402 - 18:32
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

کنترل تورم مستلزم اصلاح بخش حقیقی اقتصاد است

کنترل تورم مستلزم اصلاح بخش حقیقی اقتصاد است
کنترل تورم در میان مدت و بلند مدت مستلزم اصلاح بخش حقیقی اقتصاد و تکمیل زنجیره‌های تولیدی است.
کد خبر : ۱۶۱۱۳۶

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمد قاسمی ششده؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکار‌های مهار تورم در اقتصاد ایران، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده از اقتصاد ایران نشان می‌دهد که شوک‌های ارزی عامل مهمی در ایجاد تورم کشور هستند. افزایش نرخ ارز منجر به افزایش هزینه‌های تولید و فشار هزینه‌ای می‌شود و در نهایت تورم را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بنظر می‌رسد این مسئله به دلیل ضعف و ناتوانی بخش تولیدی کشور رخ می‌دهد و بر اساس همین دیدگاه در ایجاد تورم علاوه بر بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی نیز موثر بوده و وظایفی دارند.

قاسمی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تورم کشور به مشکلات بخش حقیقی اقتصاد برمی‌گردد، اظهار کرد: در شبکه‌های حلقه پیشینی و پسینی تولید کشور واسطه‌های کمی حضور دارند و زنجیره تولید کشور کامل نیست که این مسئله منجر به رقابت‌پذیری پائین تولید می‌شود. به همین علت در ایران بسیاری از تولیدات به نهاده‌های وارداتی وابسته هستند و بر این اساس افزایش نرخ ارز در مدت کوتاهی اثرات خود را بر بخش تولید کشور می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در ادامه گفت: با افزایش نرخ ارز و فشار هزینه، تقاضا برای سرمایه در گردش افزایش می‌یابد و بخش زیادی از آن با سازوکار خلق اعتبار توسط بانک‌ها تامین می‌شود که تورم‌زا است.

وی تاکید کرد‌: کنترل تورم در میان مدت و بلند مدت مستلزم اصلاح بخش حقیقی اقتصاد و تکمیل زنجیره‌های تولیدی است که در آن مزیت رقابتی داریم و همچنین اصلاح مقیاس تولید در بنگاه‌های کشور که این موضوع وظیفه مهم وزرای بخشی است.

قاسمی در پایان گفت: در بخش سیاست ارزی نیز باید تولید مبتنی بر صادرات تقویت شود تا با افزایش عرضه توان کنترل و مدیریت ارزی فعال شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر