05 فروردين 1403 - 09:30
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مشارکت مردمی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی/ قوانین سخت‌گیرانه باید حذف شود

مشارکت مردمی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی  قوانین سخت‌گیرانه باید حذف شود
ایمان زنگنه گفت: استمرار در روش‌هایی که سبب رشد و رونق تولید با مشارکت مردم می‌شود زمینه ساز رشد و توسعه اقتصاد است.
کد خبر : ۱۶۱۵۳۴

ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۳ گفت: یکی از موضوعاتی که آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور بخصوص بخش مولد وارد کرده است وجود قوانین مزاحمی است که بعضا ناخواسته چالش‌زا شده و امر مشارکت مردم در بخش‌های مختلف تولیدی را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.


وی در این باره یادآور شد: به بیان دیگر شاید ناخواسته در خیلی از حوزه‌ها قوانین و قواعد مناسب و سهل تری برای بخش دولتی و نیمه دولتی تعریف شده در حالی که بخش مردمی و خصوصی با سخت گیری‌هایی رو به رو می‌شود که به نفع اقتصاد نیست.


زنگنه ادامه داد: در اقتصادی که بخش خصوصی و مردم یارای مواجهه با بخش بزرگ دولتی و شبه دولتی را ندارند انگیزه‌های تولید و حضور و مشارکت مردم در بخش‌های مولد از بین می‌رود لذا با اهتمام به شعار سال جدید انتظار می‌رود دولت و مجلس محترم ریل گذاری‌ها و سیاست گذاری‌های خود را در موضوع مشارکت هر چه بیشتر مردم در امر تولید قرار دهند.


وی در این باره تصریح نمود: قاعدتاً قوانین سخت گیرانه بخش خصوصی باید حذف شود ضمن اینکه نیازمند تعریف استراتژی‌های جدیدی هستیم که تعارض منافع نداشته باشد و منافع عموم مردم یعنی اقتصاد کلان را دنبال کند.


این استاد دانشگاه معتقد است: هر گونه تضاد منافع چه در حوزه شخصی و مرتبط با سودآوری نهاد‌ها به زیان فعالیت و مشارکت مردم در بخش تولید است. بی تردید نباید هیچ نگاه ویژه و ممتازی به شرکت‌های دولتی، شبه عمومی، دستگاه ها، نهاد‌ها و ارگان‌های ذی ربط وجود داشته باشد بلکه تحقق شعار سال وابسته به نگاه کردن به همه با یک چشم است.


ایمان زنگنه یادآور شد: برای تحقق سریع شعار سال قواعد باید به گونه‌ای تنظیم شود که کم برخوردارترین مردم هم بدانند حاکمیت مراقب حقوق آن‌هاست و چشم بیدار و ناظری تحت عنوان حاکمیت اقتصادی وجود دارد که از حقوق و منافع آن‌ها دفاع می‌کند و شرایط را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که همه در یک زمین هموار بدون حمایت خاص در فضای عادلانه رقابت و فعالیت کنند.


این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: فضا سازی برای ورود مردم به بخش‌های تولیدی منجر به پویایی اقتصاد کشور می‌شود و جهش و رونق تولید را به‌دنبال خواهد داشت.

 زنگنه در پایان گفت: استمرار در روش‌هایی که سبب رشد و رونق تولید با مشارکت مردم می‌شود زمینه ساز رشد و توسعه اقتصاد است، چرا که اقتصاد مردمی، یعنی اقتصادی که مردم مستمرا در آن فعالیت ارزنده و مثبت داشته باشند، قطعا به سمت جهش تولید و رونق هر چه بیشتر حرکت می‌کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر