08 ارديبهشت 1403 - 20:09

بلومبرگ: کاهش نرخ بهره در آمریکا محال است

بلومبرگ: کاهش نرخ بهره در آمریکا محال است
رشد آهسته اقتصاد و تورم افسارگسیخته ایالات متحده را نگران کرده و سهام وال استریت و سود شرکت‌های نفتی به شدت در حال کاهش است.
کد خبر : ۱۶۲۶۴۶

به گزارش ایبنا، رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه اول سال جاری به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به دو سال گذشته رسید، در حالی که تورم به تبع آن به سطوح ناخوشایندی برای مردم این کشور جهش کرد، تا امید‌ها برای کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک رخت بربندد.

 

بر اساس گزارشی که توسط بلومبرگ گزارش شد، برآورد‌های اولیه دولت آمریکا نشان داد که تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور ۱.۶ درصد افزایش یافته که کمتر از انتظارات همه اقتصاددانان است. در همین حال هزینه‌های شخصی، موتور اصلی رشد اقتصاد ایالات متحده، با سرعت کمتر از حد انتظار یعنی ۲.۵ درصد افزایش یافت.

 

گزارش دفتر تجزیه و تحلیل اقتصادی آمریکا که امروز منتشر شد نشان داد که شاخص تورم اصلی در سه ماهه اول سال جاری به ۳.۷ درصد افزایش یافت این اعداد نشان دهنده کاهش قابل توجه رشد اقتصادی در آغاز سال ۲۰۲۴ است، در حالی که اقتصاد این کشور یک سال قدرتمند را به پایان رسانده بود به گونه‌ای که تحلیلگران آن را «غافلگیرکننده» می‌دانستند.

 

با افزایش تورم، سیاست گذاران فدرال رزرو که پیش از این انتظار می‌رفت در نشست هفته آینده، نرخ بهره را در بالاترین سطح خود در دو دهه گذشته نگه دارند، ممکن است با فشار مجددی برای به تاخیر انداختن هر گونه کاهش بیشتر مواجه شوند. روز جمعه نیز دو شاخص در رابطه با اقتصاد آمریکا نمایان شد.

 

تورم ماهانه در ایالات متحده در ماه مارس نسبتاً افزایش یافت از سوی دیگر، سود شرکت‌های نفتی در آمریکا کاهش یافت. تورم ماهانه در ایالات متحده در ماه مارس نسبتاً افزایش یافت، اما ادامه افزایش هزینه‌های مسکن و حمل و نقل نشان می‌دهد که فدرال رزرو ممکن است برای مدتی نرخ بهره را بالا نگه دارد.


کریس زاکارلی، مدیر ارشد سرمایه گذاری در اتحاد مشاوران مستقل اقتصادی آمریکا، گفت: «بازار‌ها باید امروز نفس راحتی بکشند، با توجه به افزایش سطوح تورم، و این امر طبیعی جدید برای سال ۲۰۲۴ است بازار‌ها باید آرزوی کاهش نرخ بهره فدرال را به گور ببرند».

 

بانک مرکزی آمریکا بانک مرکزی پس از افزایش ۵۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی در مارس ۲۰۲۲، نرخ بهره را از ژوئیه گذشته در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد نگه داشته است. از سوی دیگر، اکسون موبیل و شورون دیروز جمعه کاهش سود خود را به دلیل کاهش حاشیه‌های پالایشگاهی و کاهش قیمت گاز طبیعی اعلام کردند.

 

اکسون موبیل که در سه ماهه دوم قصد داشت خرید ۶۰ میلیارد دلاری شرکت نفت شیل آمریکایی پایونیر نچرال ریسورز را تکمیل کند، سود ۸.۲ میلیارد دلاری را اعلام کرد که ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

 

غول نفتی شورون نیز سودی معادل ۵.۶ میلیارد دلار را اعلام کرد که، کاهش ۱۶ درصدی از درآمد ۴۸.۷ میلیارد دلاری داشته است. شورون گفت که کاهش سود این شرکت ناشی از کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌ها و قیمت گاز طبیعی است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر