
به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، روزنامه لوموند نوشت که کافههای استارباکس و فروشگاههای مکدونالد در خاورمیانه کاملاً خالی از سکنه نیستند، اما نتایج فصلی آن کاهش فروش را نشان میدهد که تأیید میکند که کمپین تحریم علیه شرکتهایی که متهم به حمایت از صهیونیست ها هستند، بی تأثیر نیست.
این روزنامه - در گزارشی که توسط خبرنگار خود در بیروت، هلن سالون نوشته شده است، توضیح داد که این گروه از شرکتهایی که متهم به حمایت از اشغالگران هستند، از تأثیرات کمپینی رنج میبرند که مصرفکنندگان را تشویق میکند از محصولاتش دوری کنند؛ و این یک کمپین در خاورمیانه بسیار محبوب است.
لوموند خاطرنشان کرد که حمایت بی قید و شرط واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه که تاکنون بیش از ۳۷ هزار نفر در آن کشته شده اند، موجی از خشم و نارضایتی را برانگیخته است.
این روزنامه تاکید کرد که زنجیره استارباکس از زمانی که علیه اتحادیه کارگران متحد به دلیل انتشار پیام همبستگی با فلسطین در شبکههای اجتماعی شکایت کرده است، تاوان آن را پرداخت کرده است.
هرچند به دنبال تحریم مشتریان استارباکس بارها بیان کرده است که هیچ "برنامه سیاسی" ندارد و از "استفاده از سود خود برای تامین مالی عملیاتهای دولتی یا نظامی در هر نقطه" خودداری میکند، اما تغییر سلوک این کمپانی تاثیری بر کمرنگ کردن تحریمها نداشته است.
به گفته لوموند، آسیب به اعتبار این شرکت ممکن است مدت زیادی طول بکشد. به گفته خبرنگار، خیریه استارباکس و گروه آلشایا در تلاشی برای ترمیم تصویر خود، اعلام کردند که قصد اهدای کمک ۳ میلیون دلاری به سازمان "آشپزخانه جهانی" برای تهیه یک میلیون غذا در نوار غزه را دارند.
گروه آمریکاییانا، که حق امتیاز زنجیرههای فست فود خاورمیانه مانند Hardee's، KFC و Pizza Hut را اداره میکند، نیز به همین دلایل متضرر شد و با اشاره به "تنشهای ژئوپلیتیکی جاری" کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی سود فصلی خود را در خاورمیانه اعلام کرد.
مک دونالد اعلام کرد که برای اولین بار در ۴ سال گذشته نتوانست به اهداف سودآوری خود دست یابد، زیرا فروش آن در خاورمیانه، به ویژه پس از اینکه شعبههای آن در اسرائیل وعدههای غذایی رایگان را به سربازان اسرائیلی ارائه کردند، به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.