16 شهريور 1404 - 17:34

کمپین‌های تحریم کار دست شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی داد

کمپین‌های تحریم کار دست شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی داد
شرکت‌های بزرگ جهانی با اتهامات مبنی بر همدستی در حمایت از رژیم صهیونیستی مواجه شده‌اند که آنها را در معرض زیان‌های مالی فزاینده قرار می‌دهد.
کد خبر : ۱۷۷۵۰۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، در تغییری که منعکس‌کننده بُعد اقتصادی تحریم مردمی است، شرکت‌های بزرگ جهانی با اتهامات فزاینده‌ای مبنی بر همدستی در حمایت از رژیم صهیونیستی مواجه هستند که آنها را در معرض زیان‌های مالی فزاینده‌ای قرار می‌دهد که به وضوح در بازار‌های جهانی منعکس شده است.

سهام این شرکت‌ها در بحبوحه تشدید کمپین‌های تحریم، که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر ۲۰۲۳ محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند، تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

با حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در غزه مرتکب نسل‌کشی، از جمله کشتار، گرسنگی، تخریب و آوارگی اجباری شده است و تمام درخواست‌ها و دستورات بین‌المللی دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف این کمپین را نادیده گرفته است.

نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تقریباً ۶۴۰۰۰ فلسطینی را کشته، نزدیک به ۱۶۱۰۰۰ نفر را زخمی کرد که بیشتر آنها کودک و زن بودند، بیش از ۹۰۰۰ نفر مفقود، صد‌ها هزار نفر را آواره کرد و قحطی‌ای را رقم زد که ۳۳۹ فلسطینی از جمله ۱۲۴ کودک را کشت.

با وجود تلاش‌های این شرکت‌ها برای دور زدن کمپین‌ها با صرف میلیون‌ها دلار برای تبلیغات، گزارش‌های سالانه اخیر آنها میزان فشار وارده بر آنها را آشکار کرده است.

اصطلاح "تحریم" برای اولین بار به صراحت در گزارش‌های سالانه شرکت‌های هدف قرار گرفته ظاهر شد که کارشناسان آن را نشانه‌ای از آگاهی عمیق از تأثیر این کمپین‌ها بر اعتبار و جایگاه شرکت‌ها در بازار‌های بین‌المللی می‌دانند.

زیان‌های انباشته

خبرگزاری آناتول به نقل از پروفسور بوراک دوغان، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ترکیه، گفت که زیان‌های اولیه کمپین‌های تحریم به وضوح در بازار‌های مالی مشهود بود.

دوغان، یکی از نویسندگان گزارشی برای مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی، وابسته به بنیاد ELKE مستقر در استانبول، گفت: ما اثرات تحریم را در مراحل اولیه (جنگ علیه غزه) بررسی کردیم و متوجه شدیم که قیمت سهام شرکت‌های هدف، ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

او توضیح داد که داده‌های سال ۲۰۲۴ به وضوح آغاز مرحله جدیدی از کاهش فروش برای این شرکت‌ها، به ویژه در ترکیه، را نشان می‌دهد، زیرا مسیر رشد صعودی که در سال‌های گذشته ثبت کرده بودند، شکسته شده است.

دوغان خاطرنشان کرد که کمپین‌های تحریم علیه محصولات مرتبط با رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیستند و به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردند، زمانی که بیش از ۱۷۰ سازمان جامعه مدنی فلسطینی «جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم» را اعلام کردند.

این کمپین که به سرعت به یک جنبش جهانی تبدیل شد، شرکت‌های چندملیتی، به‌ویژه مایکروسافت، اینتل، کارفور، شورون و سایر شرکت‌هایی را که به عنوان همدست در حمایت از رژیم صهیونیستی و حفظ سیستم اقتصادی آن توصیف شده‌اند، هدف قرار داد.

داگان خاطرنشان کرد که برخی از شرکت‌های غول‌پیکر دیگر نمی‌توانند تأثیر تحریم را انکار کنند. شرکت‌هایی مانند کوکاکولا و استارباکس مجبور شده‌اند به‌طور غیرمستقیم تأثیر این کمپین‌ها را بپذیرند، به‌طوری که اصطلاح «تحریم» برای اولین بار در گزارش‌های سالانه اخیر آنها ظاهر شده است.

او افزود: در گزارش کوکاکولا، کلمه تحریم یک بار و در گزارش استارباکس شش بار آمده است.

او این تغییر در گفتمان شرکت‌ها را «نشان‌دهنده آگاهی عمیق این شرکت‌ها از جدی بودن تهدید این کمپین برای ثبات مالی و اعتبار تجاری آنها» دانست و تأکید کرد که آنها در عوض به استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات فشرده برای مقابله با تأثیر فزاینده آن متوسل شده‌اند.

فشار مردمی

این استاد دانشگاه ترک تأکید کرد که تأثیر واقعی تحریم در تداوم آن نهفته است و خاطرنشان کرد: مهم نیست که تحریم‌کنندگان جدید به آن بپیوندند، بلکه مهم این است که کسانی که تحریم را آغاز کرده‌اند، موضع خود را حفظ کنند. شرکت‌ها در حال حاضر ضرر‌های قابل توجهی متحمل می‌شوند.

او از تحریم‌کنندگان خواست که به اتخاذ این رویکرد ادامه دهند.

او تأکید کرد که انباشت فشار‌های اقتصادی و اجتماعی می‌تواند به ایجاد آگاهی جهانی جدید کمک کند که در نهایت می‌تواند بر سیاست‌های رژیم صهیونیستی تأثیر بگذارد.

در نتیجه تحریم اقتصادی، شرکت‌های غربی مانند کارفور، کی‌اف‌سی و پیتزا هات، علاوه بر آسیب به اقتصاد رژیم صهیونیستی در نتیجه تحریم و پیامد‌های نسل‌کشی جاری، تعطیلی فعالیت‌های خود را در برخی از کشور‌های منطقه اعلام کرده‌اند.

طبق وب‌سایت اقتصاد رژیم صهیونیستی واسلا، ۶۰ هزار شرکت رژیم صهیونیستیی در سال ۲۰۲۴ فعالیت‌های خود را تعطیل کردند.

طبق گزارش دفتر آمار رژیم صهیونیستی، گردشگری ورودی به رژیم صهیونیستی در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است. تعداد گردشگران به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۴ به ۹۵۲۰۰۰ نفر کاهش یافت، که نسبت به ۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بسیاری از شرکت‌های آمریکایی مانند دومینوز، مک‌دونالد و استارباکس نیز تحت تأثیر این بایکوت مردمی قرار گرفتند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»