در‌های شوروی سابق به روی واگن‌های ایرانی باز شد

در‌های شوروی سابق به روی واگن‌های ایرانی باز شد
با امضای شیوه‌نامه جدید ریلی میان ایران، ترکمنستان و ازبکستان، مسیر ورود واگن‌های ایرانی در قلمرو کشور‌های (CIS) هموار شد.
کد خبر : ۱۷۸۲۸۱

به گزارش ایبنا، با امضای شیوه‌نامه جدید ریلی میان ایران، ترکمنستان و ازبکستان، مسیر ورود و تردد واگن‌های ایرانی در قلمرو کشور‌های عضو جامعه کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع (CIS) هموار شد؛ توافقی که می‌تواند به توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی، افزایش ترانزیت کالا و تقویت جایگاه ایران در کریدور‌های ریلی منطقه منجر شود.

در گامی مهم برای تقویت همکاری‌های ریلی ایران با کشور‌های آسیای مرکزی، شیوه‌نامه جدید نحوه سیر، ثبت و حسابرسی واگن‌های ایرانی در قلمروی ترکمنستان و ازبکستان به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه سه‌جانبه با حضور جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران، سیلاب نوربردیف، معاون وزیر حمل‌ونقل ریلی ترکمنستان، و زوفر نرزولایف، رئیس هیئت‌مدیره راه‌آهن ازبکستان، در محل راه‌آهن ایران امضا شد.

بر اساس این توافق، واگن‌های ایرانی می‌توانند با رعایت مقررات فنی و عملیاتی، در خاک ترکمنستان و ازبکستان تردد کنند. این واگن‌ها شامل انواع مسقف، مخزندار، غله‌بر و کانتینربر هستند و امکان استفاده از آنها برای حمل بار‌های فله، بسته‌بندی و مایع فراهم شده است.

همچنین، نحوه استفاده از بوژی‌های با عرض خط ۱،۵۲۰ میلی‌متر و چگونگی تعویض بوژی واگن‌های ایرانی در ایستگاه سرخس تعیین شد.

در قالب این شیوه‌نامه، ایران مسئول تأمین بوژی‌های مورد نیاز در ایستگاه سرخس است و دو کشور ترکمنستان و ازبکستان از پرداخت حق استفاده از این تجهیزات معاف می‌شوند. این موضوع به تسهیل تردد واگن‌ها و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل میان سه کشور کمک خواهد کرد.

یکی از محور‌های کلیدی توافق، امکان سیر واگن‌ها و بوژی‌های ایرانی ساخت کشور‌های CIS در قلمروی ترکمنستان و ازبکستان است که با موافقت کتبی و رعایت شرایط تعمیرات دوره‌ای اجرا می‌شود. این تصمیم راه را برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ریلی مشترک و تقویت ارتباطات تجاری منطقه‌ای هموار می‌کند.

به گفته کارشناسان، این شیوه‌نامه جدید می‌تواند ایران را به حلقه‌ای فعال‌تر در زنجیره ترانزیت بین‌المللی میان جنوب و شمال آسیا تبدیل کند. تسهیل تردد واگن‌های ایرانی در کشور‌های عضو CIS، ضمن افزایش حجم تبادلات کالا، جایگاه راه‌آهن ایران را در کریدور‌های بین‌المللی نظیر شمال–جنوب و شرق–غرب تقویت می‌کند.

امضای این تفاهم‌نامه را می‌توان گامی راهبردی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های ریلی منطقه و حرکتی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار در حوزه حمل‌ونقل دانست.

با حمل کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی توسط واگن‌های ایرانی، هزینه حمل کاهش می‌یابد و سیر بیشتر واگن‌های ایرانی در قلمرو این کشورها، درآمدزایی دلاری این کسب‌وکار ریلی را افزایش خواهد داد.

منبع: فارس

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»