هلند شرکت تراشه چین را تصاحب کرد

هلند شرکت تراشه چین را تصاحب کرد
دولت هلند با استناد به یک قانون اضطراری کم‌سابقه، کنترل شرکت تراشه نِکسپریا را که تحت مالکیت چین قرار دارد، در دست گرفت.
کد خبر : ۱۷۸۵۵۸

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، دولت هلند کنترل یک شرکت چینی مالکِ کارخانه تولید تراشه مستقر در این کشور را در دست گرفته است؛ اقدامی که آن را با هدف حفاظت از امنیت اقتصادی و فناوری اتحادیه اروپا توجیه کرده است. این شرکت در واکنش، تصمیم دولت را «افراطی» خوانده و گفته است که تمامی قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کرده است.

وزارت اقتصاد هلند شامگاه یکشنبه اعلام کرد که با استناد به قانونی اضطراری که تا پیش از این هرگز استفاده نشده بود، کنترل شرکت Nexperia را که مالک آن شرکت چینی Wingtech Technology است، به دست گرفته است.

نکسپریا که پیش‌تر بخشی از گروه الکترونیکی هلندی «فیلیپس» بود، در زمینه تولید انبوه تراشه‌هایی فعالیت دارد که در صنایع خودروسازی، لوازم الکترونیکی مصرفی و سایر بخش‌ها کاربرد دارند.

آمستردام اعلام کرد هدف از این اقدام جلوگیری از وقوع وضعیتی است که در آن تراشه‌های تولیدی نکسپریا «در شرایط اضطراری در دسترس نباشند»؛ موضوعی که می‌تواند «خطراتی برای امنیت اقتصادی هلند و اتحادیه اروپا ایجاد کند.»

دولت هلند این اقدام را «بسیار استثنایی» توصیف کرده و گفته است بر اساس «نشانه‌های تازه و جدی از ضعف حاکمیت شرکتی و برخی اقدامات نگران‌کننده» در داخل شرکت تصمیم گرفته است وارد عمل شود.

در پی انتشار این خبر، سهام شرکت Wingtech در بورس شانگهای روز دوشنبه ۱۰ درصد سقوط کرد و به دلیل رسیدن به سقف مجاز کاهش روزانه، معاملات آن متوقف شد.

شرکت چینی این تصمیم دولت هلند را در پیامی در شبکه اجتماعی وی‌چت که بعداً حذف شد، «مداخله‌ای افراطی و ناشی از سوگیری‌های ژئوپولیتیکی، نه ارزیابی واقعی ریسک» توصیف کرد. این پیام که توسط وبلاگ سیاست‌گذاری چینی «Pekingnology» آرشیو شد، همچنین اعلام می‌کرد که شرکت «برای دفاع از حقوق خود اقدام خواهد کرد و به دنبال حمایت دولت چین است.»

در بیانیه‌ای دیگر که در بورس شانگهای منتشر شد، وینگ‌تک اعلام کرد که کنترلش بر نکسپریا موقتاً به‌دلیل دستور دولت هلند و احکام دادگاه محدود شده است و این موضوع بر تصمیم‌گیری‌ها و کارایی عملیاتی شرکت اثر می‌گذارد.

تصرف نکسپریا توسط دولت هلند در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌های تجاری جهانی رو به افزایش است. طی سال گذشته، چین و اتحادیه اروپا بر سر آنچه بروکسل «دامپینگ کالا‌های کلیدی و تولید مازاد صنعتی» می‌خواند، درگیر بوده‌اند؛ در حالی که پکن اتحادیه اروپا را به «حمایت‌گرایی» متهم کرده است.

تنها یک هفته پیش، چین محدودیت‌های جدیدی بر صادرات عناصر خاکی کمیاب و آهن‌ربا‌ها اعمال کرد — اقدامی که می‌تواند به صنعت خودروسازی بحران‌زده اروپا آسیب بیشتری بزند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها