رویای هندی‌ها بر باد رفت؛ چین یکه‌تاز بازار اسباب‌بازی

رویای هندی‌ها بر باد رفت؛ چین یکه‌تاز بازار اسباب‌بازی
درگیر شدن در جنگ تعرفه‌ها با ایالات متحده و نبود زیرساخت‌های کافی، رویای هند برای رقابت با چین در صنعت اسباب‌بازی را بر باد داد.
کد خبر : ۱۸۰۴۴۷

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از بلومبرگ، تعرفه‌های سنگین جدید به‌ویژه پس از افزایش ۵۰ درصدی توسط «دونالد ترامپ» آینده صنعت اسباب‌بازی هند را تحت تأثیر قرار داده و تولیدکنندگان را نگران کرده است.

سه سال پیش، «ویجندرا بابو» بزرگ‌ترین کارخانه اسباب‌بازی هند را افتتاح کرد؛ یک ساختمان دو طبقه که به اندازه کافی فضا برای برگزاری ۱۱ بازی فوتبال به‌طور همزمان داشت.

این کارخانه در نزدیکی بنگلور، در آن زمان یک نوآوری برای هند محسوب می‌شد و به عنوان یک مرکز جامع، قادر به طراحی اسباب‌بازی‌ها، ساخت قالب‌های فولادی برای تولید و تولید خود اسباب‌بازی‌ها بود.

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری در آن زمان به‌نظر جاه‌طلبانه ولی غیرمعقول نمی‌رسید؛ زیرا کسب‌وکار بابو هر دو سال تقریباً دو برابر می‌شد. اما حالا او در مورد تصمیم خود تردید دارد.

ویجندرا بابو، مدیرعامل شرکت «میکرو پلستیکس پی وی تی» می‌گوید: ما برنامه‌هایی برای گسترش داشتیم که محقق نشد، اکنون باید ببینیم این تغییرات چه تأثیری بر همه چیز خواهد گذاشت.

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته تأثیر تعرفه‌های جدید بر صنعت اسباب‌بازی هند، به‌ویژه پس از افزایش تعرفه‌ها به ۵۰ درصد در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، به شدت محسوس بوده‌است. این تغییرات نه‌تنها بر تولیدکنندگان کوچک بلکه بر شرکت‌های بزرگ تولید اسباب بازی چینی مانند «متل» و «هاسبرو» نیز تأثیر گذاشته است.

با این حال صنعت اسباب‌بازی چین همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین صنایع جهان شناخته می‌شود. این کشور با بهره‌گیری از زیرساخت‌های قوی، نیروی کار ماهر و هزینه‌های تولید پایین، توانسته است به مرکز اصلی تولید اسباب‌بازی در سطح جهانی تبدیل شود.

چین نه تنها به عنوان تولیدکننده اصلی، بلکه به عنوان یک مرکز نوآوری در طراحی و توسعه اسباب‌بازی نیز شناخته می‌شود. شرکت‌های بزرگ مانند متل و هاسبرو به‌طور گسترده‌ای از امکانات تولیدی چین بهره می‌برند و این کشور به دلیل سرعت بالا در تولید و تحویل، به یک انتخاب ایده‌آل برای برند‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

در مقایسه با چین، صنعت اسباب‌بازی در هند با چالش‌های بیشتری از جمله زیرساخت‌های کمتر توسعه‌یافته و هزینه‌های بالاتر تولید مواجه است. هند هنوز در مراحل اولیه توسعه این صنعت قرار دارد و به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت تولید نیاز دارد.

بر اساس آمارها، صادرات اسباب‌بازی هند در سال گذشته به ۵۰۰ میلیون دلار رسید، اما با این تعرفه‌های جدید، پیش‌بینی می‌شود که این رقم به شدت کاهش یابد.

کارخانه‌های بزرگ و کوچک در هند اکنون با چالش‌های جدیدی رو‌به‌رو هستند و نگرانی‌ها درباره آینده صنعت اسباب‌بازی این کشور به شدت افزایش یافته است.

اکنون در بحبوحه تنش‌های تعرفه‌ای با آمریکا و در حالی که چین به عنوان رقیب اصلی در این صنعت باقی مانده، صنعت اسباب‌بازی هند هر روز از رویای رقابت با چین فاصله می‌گیرد و باید راهکار‌های جدیدی برای بقای خود پیدا کند.

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»