08 شهريور 1396 - 14:23

بیانیه اختتامیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی

بیانیه اختتامیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی صادر شد.
کد خبر : ۷۴۲۷۱
بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی

به گزارش ایبِنا، با حول و قوه خداوند متعال بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی طی روزهای هفتم و هشتم شهریورماه ۱۳۹۶ با حضور معاون محترم اقتصادی رییس جمهور، معاون محترم رییس جمهور و رییس محترم سازمان برنامه و بودجه، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، رییس کل و اعضای محترم هیأت عامل بانک مرکزی، رییس محترم سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، مدیران عامل و اعضای محترم هیأت مدیره بانکها، پژوهشگران، کارشناسان، صاحبنظران، اساتید دانشگاه و سایر علاقه مندان با موضوع «نقش نظام اعتباری بانکها» در حمایت از تولید و اشتغال (در چارچوب بانکداری اسلامی) حول محورهای: ۱- ضرورت بازبینی و اصلاح نظام اعتباری بانک‌های کشور، ۲- نظارت مؤثر اعتباری بانک مرکزی، ۳- فرصت‌ها و چالش‌های حقوقی نظام اعتباری بانک‌های کشور ۴- راهکارهای توسعه تعاملات بانکی بین‌الملل ۵- راهکارهای عملی برای تقویت منابع اعتباری بانک‌ها و ۶- نقش بازار سرمایه در بهبود عملکرد نظام اعتباری بانک‌ها در راستای حمایت از تولید و اشتغال، در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.


در این همایش که موضوع آن در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر ضرورت بهبود وضعیت تولید و اشتغال و رفع دغدغه‌های ریاست محترم جمهور در این رابطه، انتخاب شده بود، موارد زیر مورد تأیید مسئولان، مدیران عالی رتبه نظام بانکی و پژوهشگران قرار گرفت:
۱- با توجه به موفقیت ها و اقدامات مثبت دولت یازدهم در زمینه ثبات اقتصادی، کنترل تورم و کنترل نرخ ارز، بر تداوم این سیاست‌ها در راستای بهبود رشد و رونق اقتصادی و خروج غیرتورمی از رکود در اقتصاد کشور تأکید شد.
۲- ضمن تأکید بر استمرار ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و نظارت مؤثر بانک مرکزی در این زمینه، بر ساماندهی مؤسسات غیر مجاز، ایجاد انضباط میان سیاست‌های پولی و مالی، ساماندهی اضافه برداشت‌ها، الزامات سرمایه‌ای و نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها تأکید شد.
۳- با اشاره به وجود کمبودها و مشکلات در نظام اعتباری بانک ها، بر اهمیت چابک سازی، انجام اصلاحات ساختاری، سلامت و شفافیت مالی هر چه بیشتر در سیستم بانکی تأکید شد. در این زمینه ارتقای توان تولید داخلی از طریق افزایش مقاومت و تاب آوری در مواجهه با شوک ها و تکمیل زنجیره تامین ارزش تولیدات داخلی، یک ضرورت به حساب می آید.
۴- اجماع و خرد جمعی در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های اقتصاد برای حل معضل تولید و اشتغال یک واقعیت انکارناپذیر است، لذا بر ضرورت کل نگری و سازگاری و هماهنگی بین سیاست ها و دستگاه های سیاستگذار و اجرایی تأکید شد.
۵- ضمن اذعان به این که نرخ سود بالای تسهیلات اعطایی، مانع جدی تولید و اشتغال درکشور است، بر کاهش و ساماندهی غیر دستوری این نرخ و توازن بین انواع نرخهای بازده و بکارگیری راهکارهای مبتنی بر بانکداری اسلامی و حمایت همه جانبه بانک ها از این سیاست تأکید گردید.
۶- با توجه به نقش و اهمیت بنگاه های کوچک و متوسط صنعتی و خدماتی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور، بر ضرورت دسترسی این بنگاه ها به منابع مالی، کارآفرینی و حمایت اعتباری بانک ها از آنها تأکید شد.
۷- از آنجایی که یکی از چالش های نظام بانکی مطالبات غیر جاری و ریسک اعتباری است، به طوری که سرعت و توان سیستم بانکی برای حمایت از تولید و اشتغال را کاهش داده است، بر اهمیت امهال بدهی های غیر جاری برای واحدهای تولیدی با استفاده از شیوه های مشروع و کارآمد و شناسایی و مدیریت ذینفع واحد تأکید گردید. باید توجه داشت که حل این معضل مستلزم نگاهی فراگیر و علمی است و همکاری و هماهنگی دستگاه های قضایی و اجرایی را نیاز دارد.
۸- ضمن پذیرش این موضوع که سرمایه گذاری پشتوانه رشد تولید و اشتغال است، بر استفاده هدفمند و برنامه محور از منابع مالی خارجی تأکید شد. در این زمینه فراهم سازی بستر ها و توجه به موضوعاتی نظیر تطبیق، آشنایی با تکنولوژی‌های نوین و سیستم مالی بین الملل، زبان مالی بین الملل، خدمات مشاورهای مالی و حقوق بین الملل، آموزش ها و پژوهش های مرتبط امری ضروری است.
۹- با اذعان به این که قوانین و مقررات به روز در حوزه پولی و بانکی و عملیات بانکی و بازنگری در آنها می تواند به فرآیند بهبود تولید و اشتغال کمک نماید، بر تسریع هرچه بیشتر فرآیند کارشناسی، تصویب و اجرای قوانین مربوط تأکید شد.
۱۰- در پایان لازم میدانیم از حامیان مالی و معنوی بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی شامل: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک رفاه کارگران، بانک آینده، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک مسکن، بانک اقتصادنوین و بانک توسعه تعاون که همچون سال های گذشته مؤسسه عالی آموزش بانکداری را در برگزاری هرچه با شکوه تر این همایش یاری نموده‌اند، کمال تشکر را داشته باشیم. به امید دیدار شما سروران و بزرگواران در دیگر رویدادهای علمی، تخصصی که توسط موسسه عالی آموزش بانکداری ایران برگزار می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر