10 مهر 1396 - 13:32

انتشار مقاله شناسایی منحنی فیلیپس سازگار با اقتصاد ایران

مقاله سیاستی «شناسایی منحنی فیلیپس سازگار با اقتصاد ایران» نوشته مریم همتی توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.
کد خبر : ۷۵۵۵۴
پژوهشکده پولی و بانکی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در مقدمه این مقاله سیاستی آمده است: منحنی فیلیپس به عنوان یکی از ارکان مهم در بررسی اثرات سیاست‌های پولی و همچنین تعیین سیاست پولی بهینه در اقتصاد مورد توجه اکثر اقتصاددانان است. مطالعات انجام گرفته در اقتصاد ایران در خصوص برآورد تجربی منحنی فیلیپس عمدتا به بررسی انطباق یکی از تصریح‌های فیلیپس (اغلب فیلیپس کینزین جدید) با واقعیات آشکار شده محدود می‌شود و صرفا بحث بر سر میزان ضریب شکاف تولید (یا نرخ بیکاری) در تصریح مذکور است. به عبارت دیگر در این مطالعات تجربی، با مفروض گرفتن تصریح خاصی از منحنی فیلیپس سعی بر این است که رابطه کوتاه‌مدت میان تورم و شکاف تولید (از حیث علامت و معناداری) تعیین شود، فارغ از این‌که نوع تصریح (و بالاخص نوع و چگونگی شکل‌گیری انتظارت) می‌تواند رابطه بده بستان این دو متغیر کلیدی را به طور کلی دگرگون نماید.


در سال‌های اخیر با بسط ادبیات مربوط به چسبندگی‌های اسمی در الگوهای کینزینی جدید، رابطه بده بستان تورم و شکاف تولید نیز دستخوش تغییرات گسترده‌ای گشته و دامنه وسیعی از تصریح‌های مختلف برای منحنی فیلیپس پیشنهاد شده است. لذا بررسی میزان انطباق و سازگاری تصریح‌های مختلف منحنی فیلیپس در اقتصاد ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.


به منظور شناخت و درک مناسبی از رابطه تورم و شکاف تولید، در این یادداشت سعی شده تا با بررسی تجربی تصریح‌های مختلف منحنی‌ فیلیپس برای اقتصاد ایران در قالب یک الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی، مقایسه تطبیقی بین نتایج حاصل از برآورد الگو و داده‌های تاریخی اقتصاد ایران انجام شود.


در بخش جمع بندی و توصیه های سیاستی این مقاله سیاستی نیز آمده است: الگوهای تعادل عمومی که تاکنون برای تحلیل اثرات سیاست پولی در اقتصاد ایران مورد استفاده قرار گرفته است به دلیل انتخاب مدل قیمت‌گذاری غیرمنطبق با واقعیات اقتصاد ایران اغلب نتوانسته‌اند به خوبی از عهده ارزیابی شوک‌های پولی برآیند. همان‌طور که قبلا هم عنوان شد، انتخاب مدل قیمت‌گذاری کالوو و در نتیجه استخراج منحنی فیلیپس نوکینزی در تحلیل آثار سیاست پولی ما را به این نتیجه‌گیری سوق می‌دهد که اثر شوک پولی بر تورم به سرعت (و صرفاً بعد از دو فصل) خاتمه می‌یابد و لذا این نتیجه سیاستگذار پولی را دچار خطا در سیاستگذاری خواهد کرد زیرا ماندگاری تورم که دلالت‌های مهمی برای سیاستگذاری پولی دارد در این تحلیل نادیده گرفته می‌شود.


بنابراین در نظر گرفتن یک مدل قیمت‌گذاری سازگار با شرایط اقتصاد ایران و در نتیجه شناسایی تصریح مناسب منحنی فیلیپس برای تحلیل دقیق اثرات سیاست پولی در اقتصاد اهمیتی کلیدی دارد. به همین دلیل در یادداشت حاضر، به منظور پر کردن این شکاف، طیفی از مدل‌های قیمت‌گذاری مورد بررسی تجربی قرار گرفت تا تصریحی از منحنی فیلیپس که بیشترین انطباق را با دنیای واقع دارد انتخاب شود.


نویسنده این مقاله تاکید کرده است: با توجه به این که وجود چسبندگی اطلاعات در کنار چسبندگی قیمت به عنوان منبعی دیگر برای اصطکاک‌های اسمی در اقتصاد ایران مورد تایید قرار گرفته، ضروری است در تصریح منحنی فیلیپس و پویایی‌های تورم، جزء انتظارت گذشته تورم نیز به عنوان یک جزء مهم و تاثیرگذار در نظر گرفته شود. بر این اساس و در شرایط وجود چسبندگی اطلاعات و شکل‌گیری انتظارت تورمی مبتنی بر اطلاعات گذشته، تورم ماندگاری و لختی ذاتی خواهد داشت. در چنین شرایطی، کاهش انتظارات تورمی و نرخ تورم از طریق اعمال سیاست‌های پولی معتبر زمان‌بر خواهد بود زیرا کارگزاران اقتصادی بر اساس عملکرد گذشته بانک مرکزی انتظارات خود را شکل می‌دهند و در نتیجه تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری کالاها و خدمات و همچنین تصمیمات مصرفی مبتنی بر اطلاعات گذشته اتخاذ می‌شود. به همین دلیل تداوم سیاست‌های پولی قاعده‌مند و پایبندی به سیاست‌های اعلامی است که می‌تواند مسیر انتظارات را تغییر داده و سیاست هدفگذاری نرخ تورم را با موفقیت همراه سازد.


علاقه مندان برای دریافت و مطالعه متن کامل این یادداشت سیاستی می توانند به پرتال پژوهشکده پولی و بانکی به آدرس https://www.mbri.ac.ir مراجعه کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر