30 مهر 1396 - 11:52
وزیر اقتصاد؛

دارایی‌های دولت تعیین تکلیف می‌شود

وزیر اقتصاد از تعیین تکلیف اموال و دارایی‌های دولت خبر داد.
کد خبر : ۷۶۴۷۳
.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود کرباسیان در اولین همایش “مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت” که در حال برگزاری است، اظهارداشت: در همه کشورها ثروت ملی در اختیار دولت است و در اقتصادهای نفتی نیز عمده ثروت در اختیار دولت ها قرار دارد که از نظر مردم به مانند کوه یخ است.


وی ادامه داد: دولت باید به عنوان نماینده مردم از این دارایی ها محافظت و استفاده کند، همچنین دولت با توجه به خیل عظیم دارایی هایی که دارد می تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نظام ساماندهی اموال دولت از ابتدا و در قانون اساسی مورد توجه بوده و در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز این موضوع با رویکرد ثبات اقتصادی مورد توجه بوده است.


کرباسیان گفت: در دولت دوازدهم دو الویت برای هر وزارتخانه از سوی رییس جمهور اعلام شد که در اولویت های عمومی برای همه وزارتخانه ها، شفاف سازی مالی و رسیدگی به اموال دولتی بود و در اولویت های تخصصی نیز این موضوع مطرح شد. پس با این شرایط باید به صورت جدی اموال و دارایی های دولت مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شود.


وی تاکید کرد: خوشبختانه با جدیتی که در اجرای این طرح وجود دارد، اقدامات لازم صورت گرفته و ما در حال پیگیری و احصاء اموال دولتی هستیم. در سیاست های اقتصاد مقاومتی ۳۳ پروژه برای وزارت اقتصاد و زیرمجموعه اعلام شده که امیداریم بتوانیم تمامی این پروژه ها را با توجه به اولویت ها به نتیجه برسانیم.


وزیر اقتصاد گفت: پروژه سامانه یکپارچه شرکت های دولتی و بنگاه داری از دیگر پروژه هایی است که در کنار پروژه مولدسازی پیگیری و انجام می شود. مهم‌ترین هدف از اجرای پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، نهادینه سازی ‌استقرار دارایی های دولت و پیشگیری از بلااستفاده و راکد ماندن این دارایی ها است.


کرباسیان افزود: از ۸ درصد رشد سالانه پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه ۲.۷ درصد ناشی از بهره وری و استفاده از دارایی ها و ظرفیت ها است. در عین حال، سامانه سادا (سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه های اجرایی) اجرایی شده و تعداد قابل توجهی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده اند.


به گفته وی، لازم است این سامانه در وزارتخانه پیگیری و تامین نیاز آن انجام شود. از برنامه های آینده، لایحه جامع مدیریت دارایی های دولت است که با ارایه آن به هیات وزیران باید این فرایند پیگیری شود. برآورد ارزش دارایی ها و جلوگیری از بلوکه شدن دارایی های دولت برای بهره گیری از دارایی های احصا شده دولتی است و امیدواریم با کسب تجربه و استفاده از الگوی بین المللی نتایج مثبتی در زمینه مدیریت دارایی های دولت ایجاد شود.


وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای اداره واحدها باید بانک ها با ایجاد جریان نقدینگی اقدام کنند و با توجه به حبس دارایی بانک ها باید به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم. امیدوارم با رصد دقیق اموال دولتی و بخش عظیمی از دارایی های دولت، صرفه جویی قابل توجهی در بودجه کشور داشته باشیم.


ادامه دارد...


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر