لاگارد: بانک های مرکزی آسیا مانع از خروج سرمایه شده اند

رییس صندوق بین المللی پول گفت: به لطف سیاست مناسب بانک های مرکزی آسیا، سرمایه قابل توجهی از این قاره خارج نشده است.
کد خبر : ۷۷۳۶۳
لاگارد

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز. کریستین لاگارد در بیستمین سالگرد تاسیس دفتر منطقه ای آسیا-اقیانوسیه صندوق بین المللی پول در توکیو ،گفت: حساسیت در مورد سیاست حمایتی همچنان وجود دارد و از بین نرفته است و می توان گفت که فقط در مقام حرف حساسیت سیاست حمایتی برخی از کشورها کنار گذاشته شده است.


وی در ادامه گفت: اگر سیاست حمایتی در پیش گرفته شود به آن دسته از اقتصاد کشورهای آسیایی که باز و دارای بازارهای آزاد هستند، آسیب وارد می شود.


لاگارد، با اشاره به نگرانی برخی از سرمایه گذاران در مورد ناهمگون بودن راه های پولی بانک های مرکزی بزرگ جهان که می تواند جریان سرمایه در آسیا را مختل کند،گفت: سیاستگذاران عرصه پولی نیاز به ابزارها و وسایل ارتباطی دارند که مانع از تلاطم بازار شوند.


نگرانی سیاستگذاران جهانی در مورد سیاست ترامپ در راستای «اول آمریکا» که با هدف کاهش کسری تراز تجاری این کشور در دستور کار رییس جمهور ایالات متحده قرار گرفته، افزایش پیدا کرده و ترامپ در حال خارج شدن از مذاکره مجدد تجاری چند جانبه با برخی از کشورها است.


رییس صندوق بین المللی پول گفت: در حالیکه سیاست حمایتی تا کنون مگر در حرف دیده شده است تاکید کرد که قرار دادهای تجاری باید به گونه ای بهبود پیدا کنند که آن دسته از کسانیکه احساس می کنند از جهانی شدن عقب افتاده اند را هم در برگیرد.  


وی گفت: اگر سیاست حمایتی وجود داشت، این موضوع به اقتصادهایی که بر پایه حرکت عادلانه و آزاد کالا و خدمات بسیار باز هستند آسیب می رساند.  


لاگارد خاطر نشان کرد، بمنظور تداوم داشتن تجارت بعنوان موتور رشد اقتصاد جهانی، قرار دادهای تجاری باید بهتر شوند و معاهدات تجاری باید شامل قوانین مربوط به قوانین کار و مالکیت معنوی باشند.


رییس صندوق بین المللی پول گفت: قرار دادهای تجاری باید بر پایه قانون باشند و از مکانیزم های حل و فصل اختلاف موجود از قبل سازمان تجارت جهانی در آنها بهره برد.  


البته وی در مورد اظهار نظر راجع به سازگاری سیاست های اقتصادی ترامپ با این قوانین خودداری کرد.


رئیس صندوق بین المللی پول گفت: به دلیل رویکرد محتاطانه بانکداران مرکزی آسیا و برقراری ارتباط روشن در مورد تغییر سیاست های آنها،   خروج سرمایه قابل توجه از آسیا وجود ندارد.


لاگارد گفت: معتقدیم این شرایط می تواند به ایجاد تغییرات سیاست پولی که سبب جلوگیری از حرکت غیر ضروری جریان سرمایه می شود، کمک کند.


وی یک تفاوتی میان سرعت تغییرات سیاست پولی توسط فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا قائل شد و گفت:‌ انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در ماه های آینده نرخ بهره را به طور پیوسته افزایش دهد، در حالی که بانک مرکزی اروپا تاکید کرده است که کاهش خرید برنامه اوراق ماهانه آن همچنان ادامه خواهد داشت و نرخ بهره برای مدت زمان طولانی پایین خواهد ماند. لاگارد گفت: این دو سیاست پولی را نمی توان در یک جا قرار داد.  


رییس صندوق بین المللی پول تصریح کرد، بانک مرکزی ژاپن به درستی اجرای برنامه محرک اقتصادی خود را در پیش گرفته تا نرخ تورم در این کشور افزایش پیدا کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر