مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران خبر داد:

پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت بیمه های بنیاد شهید

مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران از پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت بیمه های بنیاد شهید در سال گذشته خبر داد.
کد خبر : ۷۹۵۸۲
پورکیانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محسن پورکیانی صبح امروز (سه شنبه) در نشستی خبری، گفت: در حالی که نرخ رشد  خسارت بیمه ایران در سال های گذشته ۲۲ درصد بود این رقم  در ٨ ماهه نخست سال جاری ١٩ درصد بوده است.


وی با بیان اینکه، در  نرخ رشد حق بیمه، ۴ درصد منفی بوده ایم که این موضوع بعلت پایان همکاری با بنیاد شهید در قرارداد درمان است، اظهار داشت:  این رشد منفی، از نظر ما خوب است چون در قرارداد بنیاد شهید حق بیمه نمی گرفتیم ولی باید خسارت هم می دادیم. وی ادامه داد: سال گذشته ١٥٠٠ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم و پیش بینی می شود تا سه ماهه نخست سال آینده ٥٠٠ میلیارد تومان خسارت های عقب افتاده را پرداخت کنیم.


امکان کار با ساختار قبلی نبود


وی درباره تغییر ساختار بیمه ایران توضیح داد که ساختار قبلی این شرکت برای زمانی که مجموع فروش آن ۳۰۰ میلیارد تومان بود و در حال حاضر که میزان فروش حق بیمه در بیمه ایران به ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده، ساختار قبلی پاسخگو نبود.


مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه برخی از واحدهای استانی بیمه ایران به اندازه یک شرکت خصوصی بیمه پرتفو دارند، گفت: در ساختار جدید واحدهای استانی هم در فروش و هم در پرداخت خسارت استقلال عمل بیشتری دارند و تلاش کرده ایم تا زنجیره فرمان طولانی در قبل را با تمرکز زدایی کاهش دهیم.


پورکیانی توضیح داد که در ساختار جدید در همه استان ها، یک ستاد مستقل تشکیل شده و هر استان بخش نظارت و بازرسی مختص خود را دارد که این موضوع می تواند حتی بر سودآوری آن واحد نیز موثر باشد.


وی خاطرنشان کرد که ساختار جدید به همراه سیستم یکپارچه مالی و فنی می تواند پازل نظارتی را تکمیل کرده و مشکلات کمتری را شاهد باشیم؛ بر این اساس هر واحد استانی در سال های آینده تراز مالی جداگانه ای خواهد داشت.


به گفته مدیرعامل بیمه ایران، در حال حاضر ۶۲ درصد از نیروهای فعال در این شرکت قراردادی هستند و حتی نمی توانند از امکانات قانونی استفاده کنند. پورکیانی با بیان اینکه نیروی مازاد نداریم بلکه نیروی متناسب کم داریم، خاطرنشان کرد: ۸ مدیرعامل قبلی بیمه ایران قانون خدمات کشوری را اجرا نکرده بودند ولی ما چاره ای جز اجرای این قانون نداشتیم؛ تلاش داریم تا با کسب مجوز از طریق آزمون نیرو جذب کنیم.


وی ادامه داد که به دنبال تعیین تکلیف نیروهای قراردادی هستیم که البته این موضوع نیاز به کسب مجوزهای قانونی دارد؛ در حال حاضر در برخی از شعبات ۳ نیروی قراردادی داریم که به هیچ یک نمی توان پست داد.


توضیحات پورکیانی درباره دفاتر خارج از کشور بیمه ایران


وی درباره فعالیت دفاتر خارج از کشور بیمه ایران توضیح داد: شرکت مشترک بیمه ایران با انگلیس، مقداری ریسک دارد و تا این ریسک ها جمع آوری نشود امکان تعطیلی این دفتر وجود ندارد؛ در حال همکاری با یک وکیل ایرانی در انگلیس هستیم تا این کار را انجام دهد.


پورکیانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر صدور روادید برای فرد جدید سخت است و همچنین فرد جدید آشنایی با سوابق بیمه ای نخواهد داشت. مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه این شرکت تنها در ۲ کشور امارات و عمان فعالیت دارد، گفت: دفاتر ما در این دو کشور نیز خودگردان هستند و نه تنها زیان ندارند بلکه سود اندکی هم دارند.


وی یکی از طرح های بیمه ایران را قبول اتکایی و راه های جدید برای کسب منبع درآمدی عنوان کرد و افزود: پیش از این ۵ درصد از سود بیمه ایران مربوط به آمار بیمه های خارج از کشور بود که این آمار در حال حاضر به یک درصد رسیده است.


پورکیانی در پاسخ به سوال ایبِنا درباره فعالیت این شرکت در ارمنستان اظهارداشت: بعد از فروپاشی شوروی مقرر شد که هر یک از شرکت های بیمه با یکی از کشورهای تازه استقلال یافته همکاری کنند؛ بیمه ایران نیز شرکت مشترکی با ارمنستان تاسیس کرد که موفق نبود و جمع شد.


مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه در حال حاضر تنها ساختمان این شرکت باقی مانده است، تصریح کرد: از آنجایی که نرخ تورم در ارمنستان منفی است، تمایلی برای خرید ساختمان وجود ندارد. ۹۸ درصد این ساختمان نیز متعلق به بیمه ایران و ۲ درصد متعلق به بانک ملت است.


استقبال از تحقیق و تفحص از بیمه ایران


مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به پرسشی تقدیم طرح تحقیق و تفحص از این شرکت به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: ما از تحقیق و تفحص استقبال می کنیم و پاسخ های لازم را هم تهیه کرده ایم؛ این موضوع باعث می شود تا نمایندگان بیشتر با مشکلات ما آشنا شوند.


وی با بیان اینکه شرکت های دولتی از نظر مالی شرایط مناسبی ندارند، گفت: عمده مطالبات ما از شرکت های دولتی است و طبق قانون شرکت های دولتی نمی توانند از یکدیگر شکایت کنند. پورکیانی با بیان اینکه ۶۰ درصد بدهی های بیمه ایران به دلیل همکاری با بنیاد شهید است، افزود: به عنوان مثال، ما تنها در قرارداد بنیاد شهید ۱۵۰۰میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم در حالی که بنیاد شهید هنوز بخش عمده حق بیمه را به ما پراخت نکرده است؛ تعدادی از طلبکاران ما بیمارستان های متعلق به بنیاد شهید هستند و تا زمانی که بنیاد به ما پولی ندهد، نمی توانیم با آنها تسویه کنیم.


مدیر عامل بیمه ایران با بیان اینکه برای حل موضوع مطالبات از بنیاد شهید با محمدباقر نوبخت و حجت الاسلام شهیدی جلسه برگزار کرده و اسحاق جهانگیری و مسعود کرباسیان نیز در جریان این موضوع قرار دارند، ادامه داد: جهت وصول این حق بیمه، نامه نگاری های متعددی انجام داده ایم و همچنان منتظر هستیم.


پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی بیمه توسعه


مدیرعامل بیمه ایران خاطرنشان کرد: ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه توسعه را پرداخت کردیم در حالی که هیچ شرکت دیگری نمی توانست این موضوع را تحمل کند؛ با این حال اگر سامانه شکایات بیمه مرکزی را نگاه کنید، وضعیت ما از سایر شرکت ها به نسبت فروش بهتر است.


وی افزود: در گذشته به شکایات مردمی ظرف ۱۱۵ روز رسیدگی می شد که در حال حاضر این رقم به ۲۱ روز کاهش یافته است. پورکیانی خاطرنشان کرد: عمده ساختمان های بیمه توسعه را صندوق تامین خسارت های بدنی خریداری کرد تا مشکل حل شود.


مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا مبنی بر اینکه چه تعداد از ساختمان های بیمه توسعه فروخته شده، گفت: از ساختمان های بیمه توسعه تنها ۲ ملک در مشهد باقی مانده و از محل فروش آنها نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده ایم.


افزایش سرمایه؛ تنها راه افزایش توانگری مالی


پورکیانی تاکید کرد که تنها راه برای افزایش سطح توانگری مالی بیمه ایران، افزایش سرمایه است. وی توضیح داد که تجدید ارزیابی دارایی ها در گذشته انجام شده و در حال حاضر نیز امکان این موضوع وجود ندارد.


مدیرعامل بیمه ایران درباره سود از محل فروش بیمه نامه اربعین اظهار داشت: در مجموع این موضوع بدون سود نبود. پورکیانی درباره کسری صندوق بازنشستگی کارکنان بیمه ایران اظهار داشت: با همکاری مجمع بیمه ایران، تا آخرین تاریخ اکچوئری ۹۷ میلیارد تومان کسری این صندوق را تامین کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر