16 بهمن 1396 - 16:16
سیف اعلام کرد:

خطوط فاینانس اعتباری بخش حمل و نقل آماده اجرا

رییس کل بانک مرکزی شرایط پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی در بخش حمل و نقل جاده ای درون شهری را اعلام کرد.
کد خبر : ۸۱۶۸۴
سیف

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف صبح امروز با حضور در «همایش طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای درون شهری و اشتغال زایی»، ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در خصوص مشارکت نظام بانکی در اعطای تسهیلات به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: خوشبختانه نظام بانکی علی‌رغم محدودیت های پیش رو تلاش کرده است در ایجاد اشتغال و نیز حمایت از تولید و تحرک بخشی به فعالیت های تولید، نقش مهمی را ایفا کند.


وی در خصوص مدل تامین مالی به کار رفته در نوسازی ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: مدل تامین مالی در نظر گرفته شده برای این طرح، نیمی به واسطه منابع ریالی و نیمی از محل منابع ارزی است. در بخش ریالی خریدار کامیون با دریافت تسهیلات از شبکه بانکی، اقساط مرتبط با قیمت تمام شده را پرداخت می‌کند؛ همچنین در بخش ارزی نیز، پرداخت ها مستقیما از سوی وزارت نفت و از محل صرفه جویی ها انجام می شود.


به گفته سیف، در بخش ارزی نیز از خطوط فاینانس اعتباری نیز استفاده خواهد شد و در حال حاضر با هماهنگی‌های به عمل آمده میان نظام بانکی و بانک مرکزی این طرح آماده اجراست. رییس شورای پول و اعتبار در خصوص میزان نیاز ارزی برای هر دستگاه اتوبوس درون شهری با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل کشور اظهارداشت: برای هر دستگاه اتوبوس درون شهری حدود ٩٥ هزار یورو نیاز ارزی وجود دارد؛ براین اساس ٥٠ درصد از قیمت تمام شده و پس از کسر مالیات بر ارزش افزوده، در قالب اقساط ارزی توسط وزارت نفت در وجه شرکت فروشنده پرداخت می شود. در خصوص تامین مالی مرتبط با سهم ریالی نیز ۳۰ درصد آن از طریق دریافت تسهیلات از نظام بانکی و ۲۰ درصد نیز به عنوان پیش پرداخت از سوی خریدار انجام می شود. همچنین دوره بازپرداخت تسهیلات برای خریدار ۶۰ ماهه با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط ماهیانه حدود ۲.۵ میلیون تومان است.


وی در ادامه افزود: نیاز ارزی برای خرید هر دستگاه اتوبوس برون شهری هم حدودا همان، حدود ۹۵ هزار یورو و با قیمت تمام شده ۹۰٠ میلیون تومان است که دوره بازپرداخت تسهیلات ٦٠ ماهه با نرخ سود ١٨ درصد و اقساط ماهیانه ٦.٥ میلیون تومان برای این وسیله نقلیه در نظر گرفته شده است. همچنین نیاز ارزی برای خرید هر دستگاه کامیونت ١٥ هزار و ٥٠٠ یورو و قیمت تمام شده آن ١٢٠ میلیون تومان است که از این میان ٦٠ درصد به صورت ارزی، ٢٥ درصد آن در قالب تسهیلات از سوی نظام بانکی و ١٥ درصد نیز به صورت پیش پرداخت از سوی خریدار تامین می شود. علاوه بر این بازپرداخت اقساط تسهیلات برای کامیونت ۳۶ ماهه با نرخ سود ١٨ درصد و با اقساط ماهیانه یک میلیون و١٠٠ هزار تومان خواهد بود. لازم به ذکر است نیاز ارزی برای خرید مینی بوس، ۱۸ هزار یورو و قیمت تمام شده ۱۴۰ میلیون تومان است که البته ۱۵ درصد قیمت تمام شده به صورت پیش پرداخت توسط خریدار و ۳۰ درصد از قیمت کل از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود. همچنین دوره بازپرداخت برای تسهیلات بانکی ۳۶ ماه با نرخ سود ۱۸ درصد و قسط ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر