08 اسفند 1396 - 08:24
دبیرکل اتاق تهران مطرح کرد؛

مدیریت تقاضای موثر ارز، دلیل بخشنامه وارداتی جهانگیری

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران می‌گوید امکان ثبت سفارش واردات کالا از چهار کشور هند، کره جنوبی، ترکیه و چین تنها از طریق بانکی برای مدیریت تقاضای موثر ارز است.
کد خبر : ۸۲۶۳۴
بهمن عشقی

بهمن عشقی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره بخشنامه اسحاق جهانگیری مبنی بر اینکه ثبت سفارش برای واردات کالا از چهار کشور «هند»، «کره جنوبی»، «ترکیه» و «چین» از تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال جاری صرفا با روش بانکی و از طریق گشایش اعتبار اسنادی، برات یا حواله امکانپذیر است، گفت: این موضوع بیش از آنکه در راستای شفافیت بازار باشد، در راستای مدیریت تقاضای موثر ارز است.


وی ادامه داد: دولت تلاش دارد تا در این چهار کشور از منابع ارزی خود استفاده کرده و خریدهای حواله ای و نقدی را مدیریت کند. براساس بخشنامه معاون اول رییس جمهوری، ثبت سفارش کالا برای واردات از چهار کشور نام برده شده، تنها از طریق گشایش اعتبار اسنادی، برات یا حواله امکانپذیر است.


مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره دو روش ثبت سفارش کالا برای واردات گفته است: اصولا برای واردات کالا به کشور دو روش «بانکی» و «غیربانکی» وجود دارد که در روش بانکی تخصیص و تامین ارز عمدتا توسط بانک مرکزی و پرداخت آن به واسطه یکی از بانک های عامل انجام می گیرد.


وی درباره مکانیزم واردات کالا به روش غیربانکی توضیح داد: در روش غیربانکی یا همان روش «بدون انتقال ارز» هیچ یک از بانک های تجاری یا تخصصی کشور به عنوان بانک عامل در پرداخت بهای کالای وارداتی دخیل نیستند.


مطابق بخشنامه ابلاغی معاون اول رییس جمهوری از تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال جاری برای واردات کالا از چهار کشور اشاره شده باید ثبت سفارش با روش بانکی انجام گیرد؛ بر این اساس واردکنندگان کالا از کشورهای هند، کره جنوبی، ترکیه و چین الزاما باید از طریق بانکی و با استفاده از ابزارهای بانکی نظیر  اعتبار اسنادی، برات و یا حواله به ثبت سفارش و واردات کالا اقدام کنند.


کسرایی پور درباره ثبت سفارش های انجام شده برای واردات از چهار کشور اشاره شده با روش غیربانکی قبل از ابلاغ بخشنامه معاون اول رییس جمهوری گفت: سازمان توسعه تجارت، گمرک و سایر دستگاه های ذیربط در خصوص این گونه از ثبت سفارش ها، تمهیدات لازم را اندیشیده اند و این موارد ارتباطی به بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور ندارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر