05 ارديبهشت 1397 - 12:03
لاهوتی در گفت و گو با ایبِنا مطرح کرد؛

تاثیر واقعی شدن نرخ ارز بر محدودیت واردات/رشد۶.۵درصدی صادرات در۹۶

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: افزایش صادرات در سه ماهه پایانی سال گذشته نشان داد که واقعی شدن نرخ ارز تا چه اندازه می تواند به رقابت پذیری کالای ایرانی در بازارهای جهانی و محدودیت واردات کمک کند.
کد خبر : ۸۵۰۶۷
محمد لاهوتی

محمد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره انتشار آمارهای صادراتی سال گذشته و چگونگی تغییر میزان صادرات در سه ماهه پایانی گفت: تا آخر پاییز، روند صادرات در کشور منفی بود و اعداد و ارقام پیش بینی شده، محقق نشده بود.


وی ادامه داد: پیش بینی می شد که صادرات کشور تا پایان سال ۹۶ از رشد منفی برخوردار باشد یا در خوش بینانه ترین حالت، معادل سال قبل از آن باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به افزایش نرخ ارز در سه ماهه زمستان سال گذشته گفت: با این حال افزایش نرخ ارز و واقعی شدن آن چند نکته را نشان داد؛ اولین موضوع این بود که واقعی شدن نرخ ارز تا چه اندازه می تواند بر صادرات کشور تاثیرگذار بوده و برای واردات محدودیت ایجاد کند.


رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: با افزایش نرخ ارز در زمستان ۹۶، صادرات کالاهای صنعتی، کشاورزی و معدنی که به شکل محصول صادر شده و ارزش افزوده دارند، ۲۲ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت؛ این موضوع باعث شد تا رشد کشور در بخش صادرات ۶.۵ درصد شود.


لاهوتی در عین حال افزود: صادرات در بخش میعانات و پتروشیمی ها در سال گذشته کاهش یافت.


وی خواستار آن شد که دولت اجازه افزایش نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی را بدهد تا از هیجانات ارزی در کشور جلوگیری شده و به رشد صادرات کمک شود.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: برخی از مسئولین معتقد بودند که افزایش نرخ ارز تاثیری بر صادرات نخواهد داشت اما عملکرد سه ماهه زمستان ۹۶ نشان داد که افزایش نرخ ارز و واقعی شدن آن تا چه اندازه می تواند به رشد صادرات کشور کمک کند.


لاهوتی افزود: البته این موضوع به معنای تایید نوسانات هیجانی و غیرمنطقی نرخ ارز مانند افزایش نرخ ارز در بعد از تعطیلات نوروز نیست بلکه تنها خواسته بخش خصوصی افزایش نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی است.


وی علت کاهش صادرات کشور در بخش میعانات گازی و پتروشیمی ها را مشکلات بانکی و اتفاقات اخیر در امارات و ترکیه در زمینه نقل و انتقال پول عنوان کرد و گفت: این مسائل باعث شد تا فرصت از شرکت های پتروشیمی برای افزایش صادرات گرفته شود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر