بانک مرکزی ترکیه باز هم نرخ بهره را افزایش داد

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۱۷.۷۵ درصد افزایش داد تا بیش از گذشته استقلال خود را نشان دهد.
کد خبر : ۸۶۸۶۷
بانک مرکزی ترکیه

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بار دیگر افزایش داد و از ۱۶.۵ درصد به ۱۷.۷۵ درصد رساند؛ این اقدام گامی دیگر برای استقلال این بانک تلقی می شود؛ این در حالی است که بانک مرکزی ترکیه دو هفته پیش هم نرخ بهره را ۳ درصد به صورت غیر منتظرانه افزایش داده بود.


همچنین نگرانی ها در مورد نفوذ تاثیر سیاست های رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بر روی سیاست پولی این کشور و نیز شک و تردید از توانایی بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم دورقمی این کشور باعث شده که ارزش پول ترکیه در سال جاری میلادی تقریبا ۱۶ درصد در برابر دلار کاهش پیدا کند.


البته پول ترکیه در برابر دلار در حدود ۲ درصد ارزش از دست رفته خود را به دست آورده است. بر همین اساس، بانک مرکزی ترکیه از اواخر ماه می به بعد ۴.۲۵ نقطه درصد به نرخ بهره بانکی افزوده است.


سیاست افزایش نرخ بهره با رویکرد جلوگیری از سقوط ارزش لیر انجام گرفته است. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی به وجاهت قانونی و اختیارات مستقل این نهاد پولی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اشاره دارد.


پیش از این رجب طیب اردوغان اعلام کرده بود که دشمن نرخ بهره است و خواهان هزینه کمتر نرخ بهره برای افزایش رشد اقتصادی در این کشور است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها