روح الله حسینی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، اعلام کرد : همه ناشران تالار شیشه ای باید با برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نسبت به شفاف سازی عملکردهای مالی خود اقدام کنند و بزودی با مجوز سازمان بورس برگزاری این کنفرانس برای هر ناشری که با افزایش قیمت و نوسان شدید قیمت سهام مواجه شود الزامی می شود.
مشارکت رسانه ها
معاون ناشران و اعضاء بورس در ادامه اظهار داشت : در نظر داریم تا رسانه های بازار سرمایه را در کنفرانس های اطلاع رسانی که شرکت های پرنوسان و مبهم که ملزم به برگزار آن هستند، مشارکت دهیم تا با پوشش گسترده تری از اطلاعات منتشر شده از سوی ناشر مربوطه، جامعه سهامداری در جریان جزییات کنفرانس قرار گیرند و مساله مبهمی وجود نداشته باشد.
شرط برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی
وی با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس اطلاع رسانی ناشران در بستر سامانه «تدان» اظهار داشت : با توجه به تغییر دستورالعمل معاملات تالار شیشه ای، ناشرانی که قیمت سهام آنها در تابلوی معاملات با نوسان ۲۰ درصدی تا ۵۰ درصدی مواجه شود ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی برای شفاف شدن صورت های مالی هستند.
جزییات شفاف سازی
حسینی مقدم درباره جزییات این روند و برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شرکت های حاضر در بورس از طریق سامانه «تدان» گفت : با توجه به دستورالعمل موجود ناشرانی که قیمت سهام آنها به طور میانگین نوسان ۲۰ درصدی را در فرایند معاملات ثبت می کنند در گام اول، نماد معاملاتی متوقف می شود تا در اولین فرصت شرکت وضعیت مالی و ابهام شکل گرفته شفاف شود و در مرحله بعدی، برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی باعث می شود تا هر گونه ابهام یا تردیدهای جدید که از سوی سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام مطرح می شود برطرف شود.
الزام ناشران
این مقام مسئول با بیان این مساله که پس از توقف نماد معاملاتی شرکت ها، زمینه طرح پرسش برای سهامداران و تحلیلگران از طریق سامانه «تدان» آماده می شود افزود : این سامانه تحت نظارت کانون نهادهای سرمایه گذاری است و دسترسی به آن هم اکنون تنها برای کارگزاریها، مشاوران سرمایهگذاری و برخی تحلیلگران تحت نظارت سازمان بورس فراهم است
سامانه «تدان» چیست؟
لازم به ذکر است سامانه «تدان» در راستای گسترش شفافیت و هوشمندی بازار سرمایه ایران و توجه به حوزه تحلیل، درگاهی جهت ارائه تحلیلهای مناسب و قابل اعتماد بر روی اطلاعیههای سامانه کدال از خرداد ماه ۹۴ راهاندازی شده است.
کارشناسان بورس برای طراحی و راهاندازی این سامانه در ابتدا نمونههای برتر و موفق جهانی مورد مطالعه قرار دادند تا روند کاری سامانههایی در این سطح و با این روال کاری بررسی و ارزیابی شوند. پایگاه Stock Twitt، شبکههایی مانند بلومبرگ، درگاههایی مانند Finance و Stock در پورتالهای عمومی و شبکههای اجتماعی از جمله مواردی بودند که مورد بررسی قرار گرفت تا ضمن بهینهکاوی نقاط مثبت نمونههای خارجی، نیازسنجی جامعی از ذینفعان و فعالان بازار سرمایه به عمل آید و در نهایت سامانهای مبتنی بر بازار سرمایه ایران و فرهنگ بورس اسلامی ایرانی طراحی شد تا کاربران با استفاده تحلیل های بنیادی و فنی بر روی این سامانه، مبنای تصمیم گیری مناسبی داشته باشند.
بر این اساس، سرمایه گذارانی که قصد دارند به طور مستقیم نسبت به خرید یا فروش سهام شرکت ها اقدام کنند، باید قبل از انتخاب سهام یک شرکت وضعیت آن را به دقت و به صورت جامع، مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.
فعالیت ۵۰ تحلیلگر حرفه ای و باتجربه
در همین حال سامانه «تدان» با استفاده از نزدیک به ۵۰ تحلیلگر حرفه ای و باتجربه و با استفاده از روش های بنیادی و فنی توانسته است به سرمایه گذاران، به ویژه سرمایه گذاران خرد کمک کند تا بهتر برای سرمایه گذاری، فروش و یا نگهداری سهام خود تصمیم گیری کنند.
به طور مشخص راه اندازی سامانه «تدان» موجب می شود تا از تعداد سهامداران با نگاه کوتاه مدت که به دلیل معاملهگری هیجانی و زیانهای ناشی از آن تنها مدت اندکی مهمان این بازار میشوند، بکاهد و ثبات و سودآوری بیشتری را برای اهالی ماندگار بازار به همراه داشته باشد. بنابراین توسعه استفاده از تحلیلهای سامانه تدان، منجر به مهاجرت از دیدگاه سودبرداری کوتاهمدت، قیمت محور و مبتنی بر اطلاعات به ظاهر نهانی، به رویکرد سرمایهگذاری راهبردی، تحلیلمحور و مبتنی بر هوش مالی شد.