12 تير 1397 - 11:42

حباب سکه به ۵۵۰ هزار تومان رسید

با رشد قیمتی در بازار سکه و طلا در ماه های اخیر، بخشی از افزایش‌ها حباب و غیر واقعی است و این رقم امروز به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است.
کد خبر : ۸۷۹۱۵
سکه حراجی

به گزارش ایبِنا، در بازار سکه به‌ نظر می‌رسد سهم انتظارات در بالا رفتن حباب بیشتر بوده است. رشد بی‌سابقه فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رقم خورد که اونس جهانی طلا نیز در ماه های گذشته با رشد مواجه بوده به نحوی که نرخ آن هم اکنون در بازار های جهانی ۱۲۴۰ دلار  است؛ البته تنها محرک بنیادی سکه نرخ اونس جهانی طلا نیست، بلکه رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی نیز موثر بوده است.


با این حال، سکه در واکنش به افزایش دلار، رشد زیادی داشت تا بتوان گفت بخش زیادی از افزایش این فلز گرانبها به متغیرهای غیربنیادی مربوط بوده است. نرخ سکه در هفته های اخیر جهش های زیادی داشته و ارقام جدیدی را لمس کرده تا حدی که دیروز رقمی بالاتر از سه میلیون تومان برای سکه تمام بهار آزادی ثبت شد و هم اکنون نیز سه میلیون و ۲۲ هزار تومان است.


نرخ سکه امامی در پایان معاملات روز گذشته دو میلیون و ۹۸۸ هزار تومان قیمت خورد که بر این اساس نسبت به بازار داخلی دارای حباب ۶۳۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده است. همچنین حباب قیمت سکه امامی نسبت به بازار جهانی ۵۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان است.


قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۴۵۸ هزار تومان است که حباب آن نسبت به بازار داخلی با مالیات ۱۷۶ هزار تومان و حباب قیمت نیم سکه نسبت به بازار جهانی ۲۴۴ هزار و ۱۰۰ تومان است.


همچنین قیمت ربع سکه نیز ۷۶۲ هزار تومان بوده که حباب آن نسبت به بازار داخلی ۲۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان، نسبت به بازار داخلی با مالیات ۱۶۸ هزار و ۱۰۰ تومان و نسبت به بازار جهانی ۲۰۲ هزار تومان بوده است.


 حباب سکه امروز به ۵۵۰ هزار تومان رسید


رییس کمیسیون طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار ایبِنا،‌ میزان حباب سکه را در روز جاری ۵۵۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهارداشت: قیمت ها از روز گذشته رو به بالا بوده و این در حالی است که قیمت اونس جهانی با افت مواجه شده است.


محمد کشتی آرای، دلیل افزایش قیمت ها در بازار را رشد میزان تقاضا دانست و گفت: در صورتی که اوراق گواهی سکه در بازار عرضه شود این امکان وجود دارد که بر جو روانی بازار تاثیرگذار باشد و به همین دلیل این امکان وجود دارد که قیمت ها را به روندی بالاتر سوق دهد.


آربیتراژ در بازارها


به باور برخی کارشناسان بالا رفتن حباب سکه نقدی می‌تواند منجر به آربیتراژ در بازارهای مختلف شود. به‌ عنوان مثال گروهی باور دارند زمانی که ارزش سکه در بازار بالاتر از قیمت ارزش ذاتی باشد، می‌تواند منجر به ورود طلا از کشورهای همسایه به بازار شود. در واقع از آنجا که در بازار داخلی طلا ارزش بیشتری نسبت به بازارهای همسایه دارد، ورود آن به بازار سود به‌ دنبال دارد. البته عده دیگری باور دارند در شرایطی که ارزش سکه نسبت به دلار بالاتر است، خرید ارز در بازار توجیه‌پذیرتر می‌شود.


فرمول و محاسبه آنلاین قیمت سکه و میزان حباب سکه


عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس ۲۴ و عیار سکه بهار آزادی ۲۱.۶ است و با تقسیم عدد ۲۱.۶ بر ۲۴ عدد ۰،۹۰۰ به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.
به عبارت روشن تر فرمول قیمت سکه عبارتست از:


{[(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱،۱ ]× ۰،۹۰۰×وزن سکه}+حق ضرب


معمولا بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود ۵ هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت به دست آمده اضافه کرد.


برچسب ها: سکه حباب
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر