01 مرداد 1397 - 11:32
رئیس اداره نظارت بر طرح ها:

بانک صنعت و معدن ۳۰۰۰ مگاوات به مدار برق سراسری کشور افزود

بانک صنعت و معدن با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد یورو ۳۰۰۰ مگاوات برق را به مدار برق سراسری کشور افزوده است و ۴۰۰۰ مگاوات دیگر را در دست اجرا دارد.
کد خبر : ۸۸۸۱۵
بانک صنعت و معدن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، امید کاملی رئیس اداره نظارت بر طرحهای این بانک با بیان مطلب فوق افزود : بانک صنعت و معدن به پشتوانه ۶۰ سال تجربه بانکداری توسعه ای ، از نخستین بانکهای توسعه‌ای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در طول سالهای پرفراز و نشیب فعالیتهای توسعه‌ای کشور همواره پیشگام اقدامات خلاق در حوزه تأمین مالی صنایع کشور بوده است.


کاملی افزود : این بانک با بهره مندی از نیروی انسانی متخصص و متعهد و راهبری مدیران استراتژیک در مقاطع مختلف با تحلیل دقیق و پیش بینی نیازهای بنیادی صنعت کشور، برنامه‌های راهبردی پنجساله را تدوین کرد و همگام با برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و اسناد راهبردی نظام جمهوری اسلامی مورد تأکید مقام معظم رهبری از جمله سند چشم انداز بیست ساله بعنوان نقشه راه و همچنین نقشه جامع علمی کشور، سرمایه‌گذاری در بخشهای زیر ساختی صنعت کشور را از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار خود قرار داد.


وی بیان داشت : در این راستا بررسی و تصویب اعطای تسهیلات به طرحهای تولید برق (نیروگاهی) از جمله تصمیمات راهبردی مدیران ارشد و بررسیهای حرفه‌ای کارشناسان خبره اعتباری بانک بوده است. تأمین مالی نیروگاه گازی آذرخش واقع در شهرستان علی آباد در استان گلستان با ظرفیت تولید برق ۹۱۶ مگاوات و تسهیلات ۲۰۹ میلیون یورویی اولین گام در این راه بود. این نیروگاه با توان کارشناسان زبده داخلی در شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) به روش BOO (ساخت، تملیک و بهره برداری) با موفقیت در زمان پیش‌بینی شده ۳۶ ماهه به بهره برداری رسیده و وارد شبکه برق سراسری(سنکرون) گردید.


کاملی گفت : تامین برق واحدهای صنعتی منطقه بخشی از وظایف توسعه‌ای بانک و تثبیت ولتاژ برق منطقه مذکور از اثرات اجتماعی و درچارچوب مسئولیت اجتماعی بانک بوده است.
به گفته این کارشناس بانکی ، دومین گام بانک در زمینه افزایش توان تولید برق بخش صنعت کشور تأمین مالی ۲۱۰ میلیون یورویی نیروگاه مولد برق یزد با توان تولید ۴۸۴ مگاوات برق بود. این نیروگاه سیکل ترکیبی(گاز- بخار)، با توان متخصصین داخلی بهره برداری و به مدار برق سراسری پیوست.


رئیس اداره نظارت بر طرح های بانک صنعت و معدن تصریح کرد : ادامه حمایت بانک در تأمین مالی نیروگاههای سیکل ترکیبی با استفاده از حداکثر توان داخلی، موجی از امید در بین کارشناسان، متخصصین و مدیران صنعت برق کشور ایجاد کرد بطوریکه بانک صنعت و معدن را بعنوان مهمترین حامی مالی خود در پروژه های متعدد بعدی دیدند و کشور عزیزمان ایران را در زمره انگشت شمار صاحبان تکنولوژی تجهیزات توربین و ژنراتور نیروگاههای تولید برق(آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا) قرار داد.


وی افزود : تعدد طرحهای تامین مالی شده بانک صنعت و معدن، متخصصین داخلی را به سمت ارتقای تکنولوژی تولید بمنظور استفاده از رده‌های بالاتر با راندمان بیشتر رهنمون ساخت (F & H CLASS)که بمعنی برگشت سریعتر سرمایه‌گذاری، صرفه‌جویی انرژی و حفظ محیط زیست (GREEN INDUSTRY)میباشد.


کاملی بیان داشت : نیروگاه شوباد با توان ۴۸۴ مگاوات در کهنوج استان کرمان با تسهیلات ۲۳۰ میلیون یورو، نیروگاه سمنگان با توان ۴۹۲ مگاوات در سیرجان استان کرمان و تسهیلات ۲۰۰ میلیون یورو، نیروگاههای دیگری بودند که در محرومترین مناطق کشور به بهره برداری رسیده و علاوه بر تأمین برق مورد نیاز صنایع بزرگ منطقه، استان کرمان را از وارد کننده برق به صادر کننده برق به استانهای مجاور تبدیل کردند.


وی گفت : نیروگاه بهبهان در استان خوزستان نیز با توجه به نیاز مبرم منطقه از جمله واحدهای بزرگ صنعتی به تأمین انرژی برق، ۴۹۲ مگاوات برق را با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیون یورویی بانک صنعت و معدن به شبکه سراسری اضافه کرده تا علاوه بر نقش زیربنایی بانک برای سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی، مسئولیت اجتماعی بانک را در قالب افزایش دانش فنی نیروی کار منطقه متبلور نماید.


امید کاملی بیان داشت : همزمان با احداث نیروگاههای فوق، سیاستهای دولت در تامین برق با استفاده از نیروگاههای مقیاس کوچک(CHP) با مزیتهای زیست محیطی، سرمایه‌گذاری کمتر، دسترسی آسان به مصرف‌کنندگان، استقلال از شبکه برق سراسری و ... از دید کارشناسان و مدیران بانک دور نماند تا با تامین مالی ۱۲ طرح(۵ طرح درحال تکمیل و ۷ طرح به بهره‌برداری رسیده جمعا با تولید بیش از ۳۰۰ مگاوات برق و تسهیلات ۱۰۰ میلیون یورو) در این عرصه هم ایفای نقش نماید.


وی گفت : بدین ترتیب بانک صنعت و معدن در عظمی سترگ و هدفمند، فراتر از یک بانک تامین‌کننده منابع مالی و در قامت یک بانک توسعه‌ای مسئولیت پذیر متکی به راهبرد، ۳۰۰۰ مگاوات برق را به مدار برق سراسری کشور با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد یورو اضافه کرد.


اما شرایط سخت تحریمهای ظالمانه بین المللی و مشکلات متعدد اجرا و بهره برداری طرحهای فوق، بانک را از حرکت راهبردی آغاز شده باز نداشته بطوریکه با طرحهای نیروگاهی مصوب، در حال قرارداد و یا در حال اجرا و تکمیلی همچون: نیروگاه غرب مازندران (نوشهر)، نیروگاه قشم، نیروگاه کاشان، بخش بخار نیروگاه ارومیه، نیروگاه زنجان، نیروگاه چابهار، بخش بخار نیروگاه رودشور(استان مرکزی)، ‌نیروگاه لامرد و نیروگاه تربت حیدریه افزایش ۴۰۰۰ مگاوات دیگر توان تولید برق با تسهیلات قریب به دو میلیارد یورو را در برنامه سه ساله آتی خود قرار داده است که به معنی دستیابی به هدف تامین مالی اثربخش در سهم ۱۰ درصدی از کل تولید برق کشور در افق ۱۴۰۰ خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر