06 مرداد 1397 - 15:19

کارنامه ۴ ماهه تجارت خارجی/ مازاد تراز تجاری ۲۷۱ میلیون دلار شد

تراز تجارت خارجی کشورمان در چهار ماهه نخست سال جاری با ۲۷۱ میلیون دلار مازاد تراز تجاری همراه شد و صادرات غیرنفتی کشورمان ۱۴.۶۹ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۸۹۰۶۷
بورس اوراق بهادار

به گزارش ایبِنا، طبق گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۱۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۴.۶۹ درصد افزایش داشت. سال گذشته در همین مدت ۱۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.


براساس این گزارش صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی به چین در چهار ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۷.۷۳ درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی و عراق به ترتیب با افزایش ۳۱.۹۵ درصدی و ۲۳.۱۹ درصدی همراه شد و شاهد افت ۴۰.۴۸ درصدی صادرات کشورمان به کره جنوبی بوده‌ایم. همچنین طی این مدت میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان ۳۰.۶۹ درصد و سایر کشورها ۲۱.۳۰ درصد افزایش داشته است.


بر این اساس در چهار ماهه نخست سال‌جاری تشریفات گمرکی ۴۸ میلیون و ۹۵۳ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۱۱ میلیون و ۵۵۲ هزار تن سهم واردات و ۳۷ میلیون و ۴۰۱ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود. با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.


واردات


این گزارش می‌افزاید: در چهار ماهه نخست سال‌جاری به میزان ۱۵ میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴.۰۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.


عمده‌ترین کالاهای صادراتی


اقلام عمده صادراتی کشورمان در چهار ماهه نخست سال ۹۷ به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۸۶۴ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۶۹۱ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین ۵۵۵ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم به ارزش ۴۱۱ میلیون دلار و متانول به ارزش ۴۰۷ میلیون دلار بوده است.


اقلام عمده وارداتی


اقلام عمده وارداتی در چهار ماهه نخست سال‌جاری نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ۷۲۶ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۷۱۱ میلیون دلار، برنج به ارزش ۶۷۵ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۴۹۲ میلیون دلار و گوشی تلفن همراه به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار بوده است.


عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی


عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در چهار ماهه نخست سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۳ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۸۰۸ میلیون دلار، عراق با ۲ میلیارد و ۵۲۲ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار و جمهوری کره با ۸۲۱ میلیون  دلار و سایر کشورها به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار بوده است.


کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران


کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار، جمهوری کره با ۹۸۷ میلیون دلار، هند با ۹۱۲ میلیون دلار و آلمان با ۷۵۳ میلیون دلار بوده است.


گمرک ایران در این گزارش تاکید کرده که به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه های هوشمند در گمرک، در حال حاضر جزیی‌ترین اطلاعات ترخیص انواع کالا در تمامی گمرکات، به لحظه قابل رهگیری است و شفاف و مشخص است که چه کالایی به نام چه افرادی به تفکیک نوع کالا، مجوزها، وزن و ارزش و از کدام گمرکات ترخیص و از طریق چه کامیونی به کدام انبار بارگیری و در آنجا تخلیه شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر