20 شهريور 1397 - 01:30
با همکاری اتاق بازرگانی تهران و یونیسف؛

کارگاه ایجاد صندوق نوآوری‌ برای کودکان‌ در ایران برگزار شد

کارگاه یکروزه هم‌اندیشی ایجاد صندوق نوآوری برای کودکان در اتاق بازرگانی تهران با همکاری یونیسف و اتاق برگزار شد.
کد خبر : ۹۱۱۴۶
اتاق بازرگانی ایران

به گزارش ایبِنا، کارگاه هم‌اندیشی درباره ایجاد صندوق نوآوری‌ برای کودکان‌ در ایران با حضور نماینده یونیسف در ایران، نایب‌رئیس اتاق ایران، دبیرکل و تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد. در این کارگاه که با اقبال سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها و فعالان کسب و کار در حوزه کودک برگزار شد، مزایای شکل‌گیری صندوق نوآوری برای کودکان ایران با محوریت استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران در افتتاحیه این کارگاه سخنان خود را با بیان این نکته آغاز کرد که هدف انسانی پارلمان بخش خصوصی پایتخت، بهبود وضعیت‌ کودکان در ایران به طور عام و بهبود وضعیت کودکان کار به طور خاص است.


وی با اشاره به اینکه‌ یونیسف فعالیت‌های خود را در ایران از سال ۱۹۵۴‌ در ایران آغاز کرده است، ادامه داد: امروز به طور تقریبی، سالگرد انعقاد تفاهمنامه میان اتاق تهران و یونیسف است. این‌ تفاهمنامه به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های یونیسف برای کمک به وضعیت کودکان کار منعقد شد. در واقع ما قصد داریم، از طریق راه‌حل‌های نوآورانه، مسئولیت‌های اجتماعی خویش را محقق کنیم.


 عشقی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اتاق تهران به عنوان بزرگ‌ترین تشکل غیردولتی در کشور، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی است و تمام اعضای پارلمان بخش خصوصی پایتخت، دغدغه ایفای این مسئولیت‌ها را دارند. در واقع، فعالان اقتصادی از گذشته تاکنون، به این ویژگی بارز شناخته ‌می‌شوند که همواره در راه انجام مسئولیت‌های اجتماعی پیشقدم بوده‌اند.


وی  با بیان اینکه اتاق این وظیفه خود را تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتی(CSR)  به صورت سازماندهی شده به انجام ‌می‌رساند، ادامه داد: این دومین نشستی است که به طور مشترک میان اتاق تهران و یونیسف برگزار ‌می‌شود و هدف آن استفاده از نوآوری برای ارتقای وضعیت کودکان است. امیدواریم خروجی این نشست، دستورالعمل مشخصی برای دستیابی به اهداف مندرج در تفاهمنامه منعقد شده میان اتاق تهران و یونیسف باشد.


سنگ‌بنای هر کشوری، کودکان آن هستند


در ادامه این جلسه، پدرام سلطانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران‌ و نایب‌رییس اتاق ایران طی سخنانی جلسه امروز را حاصل همکاری سه ساله اتاق تهران، ایران و یونیسف عنوان کرد و گفت: از نخستین باری که آقای‌ پارکس، ‌ نماینده‌ یونیسف‌ در ایران را ملاقات‌ کرده‌ام حدود دو سال سپری شده و ما همکاری برای تقویت نقش اتاق‌ها و پشتیبانی اتاق بازرگانی از یونیسف برای حمایت از کودکان را مورد تاکید قرار دادیم.


سلطانی‌ سپس با اشاره به سابقه ۷۰ ساله حضور یونیسف‌ در ایران و خدمات این نهاد ‌بین‌المللی به ایران گفت: این برای اتاق بازرگانی مایه افتخار است که‌ به عنوان شریک و همکار در کنار یونیسف‌ قرار گیرد.


وی ادامه داد: با مداقه‌ در چالش‌های‌ فرهنگی و اقتصادی کنونی، ‌می‌توان دریافت که اگر از گذشته‌های دور، ‌ نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی در میان کودکان، سرمایه‌گذاری شایسته‌ای صورت گرفته بود که از آنان افرادی جسور، خلاق، علاقه‌مند به یادگیری، انجام کار تیمی و علاقه‌مند به کشور ‌می‌ساخت، شاید اکنون جامعه ایران با چنین چالش‌هایی مواجه نبود.


این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: ما هم به واسطه‌ ضرورت توجه به این مسایل و اینکه باید سرمایه‌گذاری درازمدتی روی افراد صورت گیرد، وارد این حوزه شده‌ایم. بی‌تردید اگر از امروز سرمایه‌گذاری روی کودکان را آغاز کرده و نگرش‌ها را اصلاح کنیم، شاید در دهه‌های آینده دیگر شاهد چالش‌های امروز نباشیم.


وی افزود: کودکان وقتی به مدرسه پا ‌می‌گذارند، چشم‌انداز آنان هر سال نسبت به سال قبل محدودتر ‌می‌شود و در نهایت به محصول استاندارد کارخانه آموزش و پرورش تبدیل ‌می‌شوند. بنابراین اصلاح این نظام آموزشی به مثابه ماموریت بزرگی میان دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی مشترک است و شایسته آن است که در این مسیر، تجارب جهانی نیز مورد توجه قرار گیرد. در واقع ‌می‌توان تجاربی که یونیسف و صندوق نوآوری در سایر کشورها داشته بومی‌سازی کرده و برای ایران مورد استفاده قرار داد.


سلطانی با بیان اینکه سنگ بنای هر کشوری، کودکان آن کشور هستند، ادامه داد: اتاق ایران نیز برای همکاری‌ در حوزه سرمایه گذاری‌ و ایجاد صندوق نوآوری اعلام آمادگی ‌می‌کند تا به عنوان یک عضو سرمایه‌گذار و حامی‌ در این حرکت نقش‌آفرینی کند. همچنین وظیفه خود ‌می‌دانیم که از کسب و کارهای نوآورانه حمایت کنیم‌ و چه شایسته که رشته فعالیت این کسب و کارها همراستا با اهداف بخش خصوصی باشد.


نایب‌رییس اتاق ایران در ادامه از ضرورت ارتباط شرکت‌ها با اتاق‌های بازرگانی در این زمینه سخن گفت و افزود: نقطه وصل شرکت‌ها و اتاق تهران ‌می‌تواند صندوق نوآوری کودکان باشد و در سایه این همکاری، حرکتی جهشی برای ساختن ایرانی آباد، آزاد و بالنده صورت بگیرد.


ایران طلایه‌دار اقدامات منحصر بفرد است


پس از این سخنان، نوبت به ویل پارکس، نماینده یونیسف‌ در ایران رسید. وی عنوان کرد که تاریخ همکاری یونیسف‌ در ایران به سال ۱۹۵۴‌ و کمک به ایران برای ایجاد نخستین خط تولید محصولات لبنی‌ پاستوریزه ‌می‌رسد.


وی خطاب به مدیران اتاق بازرگانی تهران و نمایندگان شرکت‌ها و انجمن‌ها که در این کارگاه آموزشی حضور یافته بودند، گفت: بسیاری از مسایل‌ در ایران و جهان تغییر کرده است. ایران طلایه‌دار انجام کارهای‌ منحصربفرد بوده است. اکنون نیز ‌می‌خواهیم به کمک شما نخستین صندوق حمایت از کودکان را تاسیس کنیم، مانند ایجاد خط تولید محصولات لبنی پاستوریزه. چرا که ایران دارای این توانایی است که بتوانیم چنین ایده‌ای را به پیش برانیم. ایران دارای‌ شبکه‌های بزرگی از دانشگاه‌ها، سمن‌ها، رسانه‌ها و شرکت‌هاست. البته باید وجود استارت‌آپ‌ها، پارک‌های علم و فناوری و وجود کارآفرینان پرشمار و همچنین جمعیت جوان را نیز به این مزیت‌ها افزود.


وی ادامه داد: ویژگی‌هایی که ایران دارنده آن است، در هر کشوری پیدا نمی‌شود و این ویژگی‌ها ایران را در نقطه قوت قرار داده است. بنابراین اگر بتوانیم، صندوق نوآوری را در این کشور تاسیس کنیم، آینده‌ای را رقم خواهیم زد که تاریخ‌ساز خواهد بود.


نماینده یونیسف در ایران ادامه داد: یونیسف با کشورهای دیگر نیز در این زمینه همکاری ‌می‌کند. در این کشورها روی نوآوری تمرکز کرده‌ایم و به سه عنصر توجه داریم؛ نخست، شبکه‌ای از اتاق‌های بازرگانی، کسب وکارها و پارک‌های ملی. ما در تلاش هستیم که تا سال ۲۰۲۱ این شبکه‌ها را نهادینه کنیم. در واقع در این شبکه‌ از ایده‌هایی که مشکلات درازمدت کودکان را حل ‌می‌کند، حمایت ‌می‌شود. این راه‌حل‌ها نه تنها برای کودکان ایران که ‌می‌تواند برای کودکان‌ در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گیرد.


وی درباره مولفه دوم مورد توجه یونیسف در حمایت از کودکان توضیح داد: هدف دیگر، ایجاد اتاق فکری از سیاستگذاران و نوآوران است. اتاق فکری که هر سه ماه یک‌بار جلسه برگزار کند و در آن ایده‌پردازی صورت گیرد. ‌ به بیان دیگر با ایجاد این اتاق فکر، همکاری دائمی برای بهبود زندگی کودکان شکل خواهد گرفت. عنصر سوم نیز اقدامات عملی است. ما امروز درصدد آن هستیم که عنصر سوم را که ایجاد صندوق نوآوری برای کودکان است، عملیاتی کنیم و در کنار آن نوآوری برای بهبود زندگی کودکان را پیگیری کرده و مورد حمایت قرار دهیم. در این مسیر، اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکای یونیسف خواهند بود.


در پایان این نشست افتتاحیه، کارگاه یک روزه  هم‌اندیشی درباره ایجاد صندوق نوآوری برای کودکان در ایران  با مدیریت ابراهیم عماد، مشاور نوآوری دفتر یونیسف در مصر برگزار شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر