در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

دلایل کاهش صادرات غیرنفتی در آذر/ تدوین بسته ویژه صادرات به سوریه

رییس کنفدراسیون صادرات با تشریح دلایل کاهش روند صادرات غیرنفتی در آذرماه، خواستار «فوق‌العاده» اعلام شدن بازار سوریه و در نظر گرفتن بسته حمایتی ویژه‌ای برای صادرات به این کشور شد.
کد خبر : ۹۵۳۶۳
گمرک ایران

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره کاهش آمار صادرات در آذرماه نسبت به ماه قبل از آن اظهار داشت: در حالی که میزان رشد صادرات در هشت ماهه نخست امسال ۱۳ درصد بود، این رقم برای آذرماه به ۵ درصد کاهش یافته که نشان می دهد رشد صادرات از ابتدای سال بین ۸ تا ۱۵ درصد در نوسان بوده است.


وی با بیان اینکه رشد صادرات پتروشیمی ۳۱ درصد و سایر کالاها در آذرماه ۷ درصد بوده است، ادامه داد: با این حال صادرات میعانات گازی حدود ۴۵ درصد کاهش داشته و اگر آمار صادرات آذر را با آبان مقایسه کنیم، کاهش چشمگیری را شاهد هستیم و دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص دلایل کاهش رشد صادرات با وجود افزایش نرخ ارز گفت: این موضوع چند دلیل مختلف دارد؛ اولین نکته این است که افزایش هیجانی نرخ ارز در بازار تا ۲۰ هزار تومان، تاثیر منفی خود را بر روی قیمت تمام شده تمامی کالاها گذاشت و به طور عملی تولیدکنندگانی که صادرکننده کالا هستند، مواد مورد نیاز خود را با ارز ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی تامین کردند.


رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به دخالت بانک مرکزی در بازار ارز در تابستان و پاییز گفت: این دخالت برای کنترل بازار به جا و به حق بود و شاهد کاهش نرخ ارز تا مرز ۱۰ هزار تومانی بودیم؛ بسیاری از کالاهایی که با ارز بالا تولید شدند، صرفه صادراتی ندارند.


وی با اشاره به بخشنامه رفع تعهد ارزی که در آبان ماه از سوی بانک مرکزی صادر شد، اظهار داشت: دلیل دومی که باعث شده روند صادرات کُند شود، این است که بخشنامه رفع تعهد ارزی آبان ماه، خواستار بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۲۲ فروردین شده است.


لاهوتی ادامه داد: زمان لازم الاجرا شدن بخشنامه رفع تعهد ارزی آبان ماه از ۲۲ فروردین است و به طور عملی صادرکنندگان با تعهداتی روبه رو شدند که حتی فکرش را هم نمی کردند و این موضوع باعث شده تا صادرات خود را کاهش داده یا اساسا متوقف کنند.


رییس کنفدراسیون صادرات گفت: نکته سوم درباره کاهش صادرات، افزایش هزینه های سربار صادرات است. افزایش این هزینه ها به همراه کاهش قیمت ارز به طور عملی باعث از دست رفتن فرصت صادراتی شده است.


وی با بیان اینکه هزینه حمل و نقل در خوشبینانه ترین حالت نسبت به سال گذشته ۳.۵ تا ۴ برابر شده است، افزود: هزینه های حمل و نقل سال گذشته بر مبنای نرخ دلار همان سال بود ولی امسال کرایه های دلاری و همچنین حمل و نقل دریایی دست کم دو برابر شده است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در کاهش صادرات موثر بوده، تغییر نرخ پایه صادراتی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز در سامانه نیماست. رییس کنفدراسیون صادرات توضیح داد که هنوز تاثیر نرخ پایه صادراتی در آمار صادرات خود را نشان نداده و اگر هم نشان دهد، ناچیز است.


وی تاکید کرد تا زمانی که سیاست های ارزی و صادراتی کشور به ثبات نرسند و تغییری در سیاست ها داده نشود، روند کاهشی صادرات سرعت خواهد گرفت و احتمال منفی شدن صادرات نسبت به سال ۹۶ نیز وجود دارد.


دلایل متنوع نشدن کالاهای صادراتی


لاهوتی در خصوص متنوع نشدن کالاهای صادراتی گفت: زمانی که موضوع تنوع محصولات صادراتی در دستور کار قرار گرفت، کشور در شرایط تحریمی قرار نداشت و با توجه به محدودیت ها، تنوع بازار و محصول سخت تر شده است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره کشورهای عمده مقصد صادراتی ایران در ۹ ماهه نخست سال گفت: صادرات به عراق رشد قابل توجهی داشته هرچند که گرچه صادرات به چین از رتبه اول به دوم تنزل یافته و ضروری است تا به تجارت با شرکای تجاری خود توجه داشته باشیم.


وی با بیان اینکه ترکیه و افغانستان به جمع پنج کشور اول مقصد صادراتی ایران وارد شده اند، تصریح کرد: البته کره جنوبی از بین پنج کشور اول مقصد صادراتی ایران خارج شده که این موضوع به دلیل تحریم هاست.


رییس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد: در حال حاضر، نباید شرکای تجاری خود را از دست دهیم و باید بسترهایی را برای حضور در بازارهای مهم مانند عراق و افغانستان ایجاد کرده و تسهیلات بیشتری بدهیم.


ضرورت تدوین بسته حمایتی برای صادرات به سوریه


لاهوتی به بازار مهم سوریه پس از پایان جنگ داخلی در این کشور اشاره کرد و افزود: با پایان درگیری ها در سوریه، درهای این کشور به روی تمام کشورها باز شده ولی به دلیل حمایتی که از این کشور در دوران سخت گذشته داشتیم و همچنین نزدیکی سیاسی، انتظار ما این است که شرایط بهتری برای حضور در بازار این کشور فراهم شود.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه دولت سوریه آمادگی خود را برای حضور فعالین اقتصادی ایرانی در بازسازی این کشور اعلام کرده، اظهار داشت: انتظار داریم صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات ایران نیز تسهیلاتی را برای صادرکنندگان کالا و خدمات به سوریه فراهم کنند.


وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم بازار سوریه در اختیار کسانی قرار نگیرد که در دوران گذشته علیه دولت این کشور کارشکنی می کردند. رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد که وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و بانک مرکزی باید با در نظر گرفتن شرایط بازار سوریه، بسته حمایتی را برای حضور تجار و فعالین اقتصادی ایرانی در این کشور در نظر بگیرند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر